ANcom Blog

internet i web platforme

Smernice za internet početnike – kakav vam web sajt treba?

Kada donesete odluku da je vašoj firmi potreban web sajt pred vama je mnogo teži deo odlučivanja o tome koje ime domena izabrati, kakav hosting uzeti, kakav tip sajta naručiti itd. Za nekoga ko poznaje internet samo kao krajnji korisnik, sva ova pitanja mogu biti veoma zbunjujuća.
Zato, evo male pomoći.

Izbor imena domena

Ovaj problem možemo podeliti na dva dela – koje ime domena izabrati, i koji TLD koristiti. Recimo – u primeru primer.rs – „primer“ je ime domena a .rs je TLD, odnosno TOP LEVEL DOMAIN i označava da je vaš domen lociran u Srbiji.

Ime domena

Najjednostavnije rešenje je da se odlučite da vaše ime domena bude ime firme. Npr. firma.rs. Međutim, ovo rešenje često nije i najbolje. Razmislite o optimizaciji za pretraživače već na ovom stupnju – dobra mogućnost je da u ime domena za svoj sajt uključite neku ključnu reč koja je veoma važna za vaše poslovanje. Npr. ako se vaša firma bavi prodajom turističkih aranžmana, idealno bi bilo da izaberete ime domena putovanja.rs ili putovanja.com. Nažalost, surova realnost je da su skoro sva dobra imena domena za skoro sve delatnosti čak i u zemlji Srbiji već zauzeta. Zato se odlučite za kompromis. Recimo, ako se vaša agencija zove „Viva“, ime domena bi moglo da bude „viva-putovanja“ – ovako ćete obuhvatiti svoju najvažniju ključnu reč, a ujedno i ime svoje agencije. Ne postoji jedinstvena idealna preporuka za ime domena – morate odrediti svoju ciljnu grupu i način na koji ćete graditi svoj brend i na osnovu toga se odlučiti za ime.
Na mnogim sajtovima internet provajdera postoji alat za proveru dostupnosti domena, tako da obavezno koristite ovu mogućnost kada razmišljate o imenu. Možete koristiti i kombinaciju dve ili više ključnih reči, ali nikako nemojte preterivati u dužini imena domena. Recimo „putovanja-u-zemlji-i-svetu.rs“ je više nego preterano. Optimalno je npr. „svetska-putovanja.rs“
Još jedna preporuka je da koristite isključivo – (srednju crticu) pri razdvajanju reči u imenu domena – nikako nemojte spajati reči, kao npr. „vivaputovanja“ – pre svega je nepregledno, a takođe nemojte koristiti ni _ (donju crticu), zbog mogućnosti da se ovakva crtica previdi kada je link podvučen, što je često podrazumevana opcija u programima za slanje elektronskih poruka, internet pregledačima i sl. Razmak nije dozvoljeno koristiti pri razdvajanju reči.

TDL

TDL ili TOP LEVEL DOMAIN – domen najvišeg nivoa je, prosto rečeno, deo imena domena koji se nalazi iza tačke. To su recimo: .com, .rs, .co.rs i slično. Što se tiče optimizacije za pretraživače (SEO) izbor ove ekstenzije nema mnogo značaja. Podjednako dobro optimizovan i posećen sajt sa .com i .rs imenom pojavljivaće se u rezultatima pretrage na sličnom mestu.
Ukoliko je vaša ciljna grupa i van granica Srbije, odn. planirate sajt na engleskom jeziku ili dvojezičan ili višejezičan sajt, za vas je bolja opcija da izaberete .com domen, jer je ovo internacionalni domen, i ukoliko vas traže u svetu, često podrazumevaju da ste na .com domenu. Takođe, ovaj domen vam omogućava i druge pogodnosti – recimo, u Google alatkama za webmastere, možete da izaberete teritoriju svoje ciljne grupe (npr. Nemačka, Engleska itd.), što kod .rs domena nije dozvoljeno.
Ukoliko ciljate određenu ključnu reč, možete razmotriti i ekstenzije kao što je .NET, ili u nekim slučajevima .TV (zgodno za televizijske kuće) i .ME (Montenegro), što je zgodno u nekim kombinacijama reči, recimo, za sajt za prodaju knjiga „procitaj.me“ ili sajt za upoznavanje „upoznaj.me“.
Ukoliko vaš poslovni plan podrazumeva osvajanje pre svega srpskog ili regionalnog tržišta, onda nije loše da izaberete .rs domen. Isto je i sa .co.rs domenom, s tim što je .rs lakši za pamćenje i kraći, pa je bolje odlučiti se za njega. Loša strana ovih domena je što zavisite od RNIDS politike, kao i od njihovog cenovnika. Ipak, za neke firme i organizacije (ministarstva, političke stranke i sl.) koje su na ovaj ili onaj način povezane sa nacionalnošću, pitanje je imidža da imaju registrovan .rs domen, jer im je važno da naglase da su iz Srbije. Opet, odluka je na vama.

Izbor hostinga za web sajt

Hosting je zakupljeno mesto na serveru na kome će se čuvati vaš sajt. Ukoliko ne znate kakav vam hosting treba, a vaš sajt neće imati nikakve posebne funkcionalnosti (internet prodaju, plaćanje i sl.) – onda će vam sigurno svaki osnovni hosting paket odgovarati. Ipak, proverite mogućnosti servera na kome će biti vaš sajt da biste u budućnosti mogli da omogućite bar neke bazične funkcionalnosti – sigurno je da će vam zatrebati PHP, pre ili kasnije, makar da postavite jednostavnu kontakt formu na sajt koja će omogućavati slanje poruka direktno sa sajta. Većina provajdera nudi podršku za PHP u okviru svih hosting paketa, a neki traže samo da im naglasite da ćete ga koristiti da bi ga uključili. Moj iskren savet je da ne koristite besplatan hosting čak ni u početku – ukoliko se radi o poslovnom sajtu – iako su troškovi besplatnog hostinga naizgled nikakvi, dešavaće vam se da vam sajt bude nedostupan, ili da se otvara nedopustivo sporo, a ovo vas onda može koštati potencijalnih klijenata, što mnogo više vredi nego novac koji ćete potrošiti na neki bazični hosting paket.
Ukoliko planirate kompleksniji sajt, recimo, internet prodavnicu, forum, pa čak i blog, potrebna vam je podrška za baze podataka. Obavezno porazgovarajte sa programerom koji će programski jezik koristiti, koliko opterećenje servera predviđa i slično, i u skladu s tim birajte hosting paket.

Dinamički ili statički web sajt?

Ovo su pojmovi koje verovatno često čujete, pa ću ukratko objasniti u čemu se oni razlikuju. Statički sajt podrazumeva da se sadržaj na vašem sajtu neće često menjati. Ovakvi sajtovi se najčešće pišu u čistom HTML jeziku u kombinaciji sa CSS jezikom za stilizovanje sadržaja.
Dinamički sajtovi, s druge strane, se koriste kada planirate da često unosite nove sadržaje, i želite interaktivne sadržaje, poput komentarisanja, pisanja postova, naručivanja proizvoda itd. Ukoliko imate potrebu da sami unosite nove sadržaje na sajt – recimo da unosite nove proizvode, korigujete cene ili postavljate slike proizvoda, za vas je najbolje rešenje CMS sistem.

Šta je CMS?

Primeri popularnih i besplatnih CMS sistema su WordPress, Joomla, Drupal i td. Ovi sistemi su osmišljeni tako da korisnik sa minimalnim poznavanjem web tehnologija može sam da unosi sadržaj na sajt, a pritom sistem ima mnogo opcija za interaktivnost, tako da veliki broj korisnika može na kontrolisan način da učestvuje u vašem sajtu, ostavljajući komentare, postavljajući pitanja i sl. Oduševljeni ste? Budite oprezni. Ukoliko planirate da koristite neki od besplatnih CMS sitema, obratite pažnju na sigurnost sajta. Iako ćete sami unositi sadržaj, morate imati jedno tehničko lice koje će voditi računa o vašem sajtu – pratiti sigurnosne zakrpe sistema koje veoma često izlaze, ažurirati verziju sitema, bekapovati vašu bazu podataka itd. Besplatni CMS sistemi su najranjiviji za zlonamerne hakere, jer je njhov kod javno dostupan i relativno je lako „upasti“ u njih. Ukoliko želite da uložite u svoj sajt, najbolje je da angažujete programera koji će vam napraviti prilagođeno (custom) CMS rešenje, koje će odgovarati isključivo vašim potrebama i čiji kod nije opšte poznat, i samim tim, bolje zaštićen.

Koju tehnologiju koristiti pri izradi web sajta?

Ako ste zbunjeni pojmovima kao što je HTML, PHP, Flash i slično, evo nekih osnovnih smernica, mada je najbolje da vaš web dizajner ili programer odluči koju tehnologiju treba koristiti.
HTML je markup jezik koji se koristi za prezentovanje onih podataka koje vidite (frontend) – pomoću njega se predstavljaju sve statičke informacije na sajtu. PHP, ASP i drugi programski jezici služe za dodatne funkcionalnosti na sajtu, počev od prosleđivanja podataka preko web formulara, do komplikovanih radnji poput kupovine na internetu.
Što se tiče Adobe Flash tehnologije, sigurno ste čuli da se pomoću nje prave sajtovi koji su celi u animacijama i mogu da izgledaju zaista fascinantno. Ipak, oprezno – Google i ostali pretraživači na žalost još uvek nemaju mogućnost da indeksiraju sadržaje koji su kompletno u Flash tehnologiji, tako da će vaš sajt teško ostvariti poziciju u Google pretrazi ukoliko je urađen isključivo u ovoj tehnologiji. Ukoliko želite animacije, odlučite se za kombinaciju HTML i Flash tehnologije. Takođe se za animacije može koristiti i JQuery biblioteka, čije korišćenje može omogućiti podjednako efektno animiranu stranicu.

Zaključak

Nadam se da sam vam bar malo pomogla da se upustite u avanturu pravljenja web sajta. Ukoliko imate još neka pitanja, slobodno pitajte u komentarima, rado ću odgovoriti. Srećno!

Slični tekstovi:

Jedan komentar na Smernice za internet početnike – kakav vam web sajt treba?

  1. [...] i da bi bilo ko mogao da mu pristupi i da ga vidi, potrebno je da posedujete 2 stvari – ime domena i hosting paket. Ime domena, ili domen, je adresa vašeg sajta koju upisujete u brauzer kada [...]

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>