SPAM ili neželjena pošta su elektronske poruke koje stižu neželjeno u naše e-mail sandučiće. Autor u njima obično predstavlja neki „fantastičan“ proizvod, ili ponudu koja će vam „promeniti život“, i često se kune da ste nekad posetili njegov sajt i prijavili se da dobijate vesti. SPAM poruke, osim što umeju da budu vrlo iritantne, kod neopreznih vlasnika mail adresa mogu i ozbiljno da zatrpaju poštansko sanduče i čak onemoguće preuzimanje svih poruka ukoliko imaju sporiju internet konekciju.
Da li možemo da pobedimo SPAM?
Nažalost, ne. Svako ko aktivno koristi barem jednu e-mail adresu, neizbežno pre ili kasnije postaje žrtva neželjene pošte.
Ipak, opreznijim korišćenjem pošte i interneta možemo znatno umanjiti količinu SPAM poruka. Evo nekoliko saveta:
- Nemojte odgovarati na neželjene poruke, čak i kada želite da se odjavite. Kliktanjem na link za odjavu, vi ustvari obaveštavate pošiljaoca SPAM poruke da aktivno koristite e-mail adresu, pa vas autor poruke najčešće neće odjaviti sa svoje liste, već će mu to biti znak da ste aktivni korisnik e-mail adrese i signal da šalje još reklamnih poruka.
- Vodite računa kome dajete e-mail adresu! Za obične „poštene“ korisnike interneta, kada se prijavljuju na određeni sajt, podrazumeva se da postoji polisa o privatnosti i da vlasnik sajta neće deliti vašu adresu sa drugima. Međutim, ovo često nije slučaj. Mnogi formulari na internetu postoje baš da bi došli do vaše e-mail adrese i kasnije je zloupotrebljavali za svoj marketig. Fantastične ponude koje se najavljuju nakon prijave i davanja elektronske adrese mogu da budu samo marketinški trik, zato, oprez!
- Kada birate provajdera kod koga ćete otvoriti e-mail adresu, izaberite „ozbiljnijeg“, koji ima adekvatnu zaštitu na svojim serverima i na taj način vas štiti od dela neželjene pošte. Raspitajte se o iskustvima sa SPAM porukama drugih korisnika potencijalnog internet provajdera.
- Ako koristite neki e-mail klijent program, kao što je MS Outlook, poigrajte se malo sa „Message Rules“ opcijom. Definišite pravila i napravite posebne fascikle za različite pošiljaoce. Možete razvrstavati poruke po svakom pošiljaocu posebno, ili možete jednostavno napraviti polisu da se sve poruke koje su od nepoznatih pošiljaoca stižu u fasciklu koju ćete nazvati „SPAM“. Pazite da ne preterate sa zabranama, da vam se ne bi desilo da ne primite neku poruku koja vam može biti važna.
- Ako imate web sajt, promenite svoju e-mail adresu, tako da roboti ne mogu da je prepoznaju. Na primer, umesto ja@mojdomen.com, napišite ja(at)mojdomen(dot)com
Srećno u borbi protiv SPAM pošte!