Kako prenosi Mashable, fan stranica osnivača Facebook-a Marka Zuckerberga je nedavno hakovana!
Haker je pozvao Facebook zajednicu da „transformišu socijalnu mrežu u socijalni biznis“.
Poruka je ubrzo uklonjena, ali nije prošla neprimećeno – „zaradivši“ 1800 „lajkova“ i stotine komentara. Haker, između ostalog, kaže: „Neka hakovanje počne: Ako Facebook-u treba novac, zašto, umesto odlaska u banku, ne bi dopustila korisnicima da investiraju u Facebook na drugarski način“ itd. (eng. „Let the hacking begin: If facebook needs money, instead of going to the banks, why doesn’t Facebook let its users invest in Facebook in a social way? Why not transform Facebook into a ‘social business’ the way Nobel Prize winner Muhammad Yunus described it? [LINK] What do you think? #hackercup2011″)
Facebook za sada nije komentarisao ovaj incident, međutim, postavlja se pitanje, ako Fan stranica osnivača Facebook-a nije sigurna, čija onda jeste?
Originalan članak (na engleskom jeziku) pogledajte ovde
Preusmeravanje non-WWW adrese na WWW adresu
Google i ostali web pretraživači vide adrese http://primer.rs i http://www.primer.rs kao dve različite adrese. Posledica ovoga je da se vrednost linkova ka sajtu i količina saobraćaja deli između ove dve virtuelne adrese. Samim tim, vaš sajt nije dovoljno optimizovan za pretraživače.
Da biste izbegli ovo deljenje saobraćaja i samim tim iskoristili maksimalno potencijal svog web sajta, morate da izaberete koji ćete od 2 domena koristiti (www ili non-www) i da preusmerite sadržaj na njega.
Kako da preusmerim non-www na www domen?
Ovaj postupak je preporučljivo da uradi osoba sa bar osnovama tehničkog znanja. Nemojte raditi sami ukoliko uopšte ne poznajete web tehnologije. Ukoliko ste napredniji korisnik i razumete materiju, evo uputstva kako da odradite 301 Redirect na Apache serveru:
- Proverite kod svog hosting provajdera da li je Apache Rewrite Module uključen. Kod većine provajdera je ovo slučaj, a i ako nije, ne bi trebalo da bude problem da ga uključe. Ovo je osnovni uslov da biste mogli da uradite preusmeravanje.
- Pristupite svom web sajtu preko ftp naloga. Uključite opciju „show hidden FTP files“ na serveru ukoliko već nije uključena. Pronađite .htaccess fajl i iskopirajte ga na svoj lokalni računar. Sačuvajte kopiju ovog fajla kao backup, za slučaj da novi fajl koji ćete kreirati ne radi kako treba.
- Otvorite originalnu kopiju .htaccess fajla pomoću programa Notepad.
- Ne dirajte linije koje već postoje u fajlu (ako ih ima), u novom redu iskopirajte ovaj kod:
.RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^primer.rs
RewriteRule (.*) http://www.primer.rs/$1 [R=301,L]
(ne zaboravite da „primer.rs“ zamenite adresom svog sajta) - Uploadujte .htaccess fajl server, na tačno isto mesto odakle ste ga prvobitno preuzeli.
- Testirajte sajt. Pristupite sajtu sa http://primer.rs – trebalo bi da budete preusmereni na http://www.primer.rs (promena se vidi u address bar-u)
- Ukoliko preusmeravanje iz nekog razloga ne radi, proverite još jednom da li ste sve uradili po uputstvu. Ako ne uspete, vratite na server staru kopiju .htaccess fajla koju ste sačuvali na lokalnom računaru.
Ukoliko vaš provajder koristi Microsoft IIS server, zamolite njih da vam urade redirkciju, jer Microsoft server ne podržava .htaccess fajl.
Uobičajena SEO pitanja
Šta je SEO?
SEO je skraćenica od „Search Engine Optimization“, što znači „optimizacija za pretraživače“. Optimizacija web sajta je prilagođavanje sadržaja na sajtu tako da bude čitak i atraktivan za pretraživače, kako bi se postigao maksimum pri indeksiranju stranica putem spajdera.
Šta je Search Engine (pretraživač) ?
Search Engine odn. pretraživač je ustvari onlajn baza podataka web sajtova, koja omogućava korisnicima interneta da pretražuju sajtove na internetu pomoću ključnih reči. Primeri pretraživača su: Google, Yahoo, Bing itd.
Šta su ključne reči?
Ključne reči (eng. „keywords“) su pojmovi koje će korisnici najverovatnije koristiti kada traže određeni web sajt ili informaciju. Na primer, ako imate web sajt o kozmetičkom salonu u Beogradu, vaše ključne reči bi mogle da budu: „kozmetički salon“, „kozmetički salon Beograd“, „depilacija“, „tretman lica“ itd, u zavisnosti od usluga koje pružate i koje predstavljate na sajtu.
Kako da moj sajt bude prvi na Google?
Ne postoji jednostavan odgovor na ovo pitanje. Neke smernice možete pronaći na ovom linku: seo , a ukratko – morate poznavati način na koji funkcionišu pretraživači, pratiti njihova uputstva redovno i u skladu sa tim ažurirati sajt.
Kako pretraživači pronalaze nove web sajtove?
- Najčešći način je pomoću tzv. spajdera (eng. spider), koje pretraživači šalju u web prostor da traže i prate linkove sa svakog web sajta i svake web stranice na internetu. Zbog toga, ako imate linkove do svog sajta na drugim sajtovima, veća je verovatnoća da će pretraživač otkriti vaš web sajt.
- Druga mogućnost da pretraživač pronađe vaš web sajt je da koristite opciju „dodaj URL“ (eng. „Submit URL“), koju ima skoro svaki pretraživač.
Šta je spajder?
Spajder (eng. spider) je program koji „putuje“ kroz web prostor, skenirajući i istražujući web sajtove, u cilju njihovog ubacivanja u onlajn bazu podataka pretraživača.
Šta znači izraz „Search Engine Friendly“?
Ovaj izraz se koristi za opisivanje web sajtova koji imaju sadržaj prilagođen tako da bude privlačan i čitak web spajderima.
Kako da pripremite tekst za web sajt
Ukoliko želite funkcionalan i privlačan sajt, morate svojim posetiocima da ponudite kvalitetan sadržaj. Za kvalitetan sadržaj nije dovoljno imati dobre fotografije i video materijale, već pre svega morate da obezbedite čitak i razumljiv tekst.
Evo nekoliko pravila koja treba da poštujete kada pripremate tekst za internet
- Nemojte pisati suviše stručnim jezikom, ali se takođe nemojte obraćati čitaocu kao da pričate trogodišnjem detetu – pronađite zlatnu sredinu koja će ujedno odražavati vaš profesionalizam, i omogućiti posetiocu sajta da razume o čemu govorite. Dakle, poštujte svoje čitaoce.
- Poštujte osnovna pravila formatiranja teksta, kao što su pisanje naslova, podnaslova i paragrafa. Niko neće čitati dugačak i nepregledan tekst, bez ijednog podnaslova. Zainteresujte svoje čitaoce i pružite im priliku da za što kraće vreme, čitajući samo podnaslove, steknu uvid u sadržinu stranice, i na taj način odluče da li će pročitati ceo tekst. Koristite pravilno znakove interpunkcije, radi bolje preglednosti teksta. Ne zaboravite da se većina ljudi ne zadržava na internet stranici duže od nekoliko sekundi, ukoliko odmah ne pronađe ono što traži.
- Poštujte osnovna pravila pravopisa! Bez obzira kojom se delatnošću bavite, na internetu vaš sajt govori umesto vas. Ne biste želeli da na potencijalnog klijenta ostavite utisak aljkave i neobrazovane osobe, zar ne?
- Uvek imajte na umu da treba da pišete informacije koje će biti korisne čitaocima. Kad se radi o poslovnom sajtu, nikoga ne zanima vaša detaljna biografija počev od osnovne škole, ili koliko dece imate. Ali je zato podroban spisak projekata na kojima ste sudelovali sigurno korisna stvar koju treba staviti na sajt.
Optimizacija teksta za Google i ostale pretraživače
I u slučaju kada se ne razumete u web tehnologije, samom pripremom materijala za sajt možete mnogo doprineti njegovoj optimizaciji i pozicioniranju kod pretraživača, tako što ćete na pravilan način pripremiti tekstove za sajt.
Poštujte gore navedena pravila, a pritom uzmite u obzir još nekoliko:
- Neka vam naslovi i podnaslovi sadrže ključne reči za koje želite da se pojavite u pretrazi. Ovo naravno ne znači da je ovo dovoljno da „iskočite“ prvi u Google-u, ali je jedna od poželjnih stvari koje možete da uradite da biste povećali svoje šanse da se dobro plasirate kod pretraživača.
- Bez preterivanja! Ovo se odnosi na prethodno pravilo – nikada nemojte pisati tekst da biste „nagurali“ što više ključnih reči na svoj sajt. NIKADA nemojte da zaboravite da tekstove pišete pre svega za posetioce sajta, a kvalitetan sadržaj će vremenom pronaći svoj put do čitalaca.
- Trudite se da svaki naslov i podnaslov dobro opisuje sadržinu paragrafa na koji se odnosi. Najbolje je da se reči koje su u naslovu sadrže i u paragrafu na koji se odnosi. Ako ne poštujete ovo, može se čak desiti da budete penalizovani od strane Google-a, koji može ovo da shvati kao namerno veštačko ubacivanje ključnih reči, bez odgovarajućeg korisnog sadržaja.
- Obezbedite što više kvalitetnih linkova do sličnih sadržaja unutar teksta, recimo, objašnjenja stručnih pojmova koje spominjete, veze do vaših distributera ili snabdevača i sl.
Zaključak
Kada pripremate tekstove za svoj web sajt, vodite se time da vaša internet prezentacija predstavlja vas na internetu, i zato se potrudite da u svakom pogledu ostavite najbolji utisak na potencijalnog klijenta. Razmislite kakve biste sve činjenice naveli da je u pitanju sastanak uživo, i počnite od toga i kada pripremate materijal za sajt.
Ukoliko imate još nekih nedoumica pri pripremi materijala za sajt, slobodno nas kontaktirajte ili ostavite komentar u ovom blogu.
Da biste upotpunili pozitivan utisak za posetioce web sajta, biće vam potrebno i da sajt bude vizuelno i funkcionalno profesionalno osmišljen, za šta se možete obratiti stručnjacima za web dizajn.
„Beli ekran smrti“ u WordPress-u – kako da povratite svoj blog
Situacija je slična ovoj: logovali ste se na svoj WordPress administratorski panel, videli obaveštenje o novoj verziji WordPress-a i kliknuli na automatski upgrade. Ali nešto je pošlo naopako: – ili ste izgubili internet konekciju, pa se upgrade prekinuo, ili ste slučajno pritisli osvežavanje stranice… Svejedno, sada ste dobili beli ekran, i ne možete da pristupite ni administratorskom panelu, ni svom blogu. Ne očajavajte, jer rešenje je u većini slučajeva veoma jednostavno.
Preuzmite najnoviju verziju WordPress-a sa zvaničnog sajta – u slučaju da imate lokalizovanu verziju kao što je na ovom sajtu, veza je http://sr.wordpress.org/.
Otpakujte paket. Ulogujte se na svoj FTP nalog i uđite u direktorijum gde se nalazi vaša WordPress instalacija (isti koji ste koristili kada ste prvi put instalirali WordPress)
Sada dolazi teži deo: da biste bili sigurni da nećete duplirati fajlove, obrišite stare direktorijume WP-includes i WP-admin. Zatim prekopirajte nove.
Sa direktorijumom WP-content budite oprezni – tu se nalazi vaša tema, kao i vaši pluginovi i sadržaj bloga. Sigurno ne želite da izgubite ove sadržaje. Zato NIKAKO nemojte brisati ovaj direktorijum. Kopirajte novi WP-content preko starog, ali pazite da ne pregazite fajlove koje ste ručno menjali, a želite da ih zadržite. To mogu da budu na primer fajlovi podrazmevane teme, ako ste je prilagođavali samostalno, a niste je sačuvali kao posebnu temu.
Na kraju, prekopirajte i fajlove iz ROOT direktorijuma WordPress instalacije u svoj root. Slobodno pregazite postojeće fajlove ne brinući za svoj wp-config, jer u originalnom paketu taj fajl ne postoji pod istim imenom, već samo kao uzorak („sample“) fajl.
Sada bi trebalo da možete da pristupite svom blogu i administratorskom panelu. Srećno!
10 ključnih SEO strategija za vlasnike Facebook Fan stranica
U današnje vreme kada Facebook zauzima drugo mesto po popularnosti na internetu, posle Google-a, Facebook Fan stranica postala je kao druga matična stranica za sve firme koje drže za sebe.
Evo 10 korisnih saveta kako da optimizujete svoju Facebook Fan stranicu.
1) Izaberite najbolje ime za svoju Facebook Fan stranicu, i nemojte ga menjati
Izbegnite iskušenje da ime svoje stranice prepunite ključnim rečima – ovo će pre odbiti potencijalne posetioce vaše strane, nego što će vam doneti bolji plasman kod pretraživača. Izbegnite i generičke nazive poput „putovanja“ ili „računari“ jer Facebook preporučuje da njihove Fan stranice koristite za promociju svoje firme, tako da neutrališu update-e sa generičkih stranica. Najbolje je da koristite pravo ime firme ili biznisa za koji pišete stranicu, i kada ga jednom izaberete – nemojte ga menjati – jer vas ovo može koštati poena kod pretraživača.
2) Izaberite najbolji URL (facebook username) za svoju Facebook Fan stranicu
Facebook je od skora omogućio da izaberete „vanity URL“ za svoju stranicu – i ovo je najbolja mogućnost koju imate kad se radi o SEO strategijama Facebook Fan stranice – URL možete izabrati na www.facebook.com/username - izaberite ime koje vas najbolje pretstavlja, npr. www.facebook.com/vašeime_vašbiznis – ovde još uvek postoji mogućnost da povežete neke ključne reči sa svojim imenom, jer Facebook ne sankcioniše ključne reči koje su deo vašeg URL-a. Međutim, budite sigurni da birate URL koji zaista pretstavlja vaš posao – jer nema garancija da Facebook u budućnosti neće sankcionisati i URL (username) sa generičkim pojmovima, kao što je učinio sa stranicama.
Još jedna napomena – morate da skupite bar 25 „FANOVA“ za svoju stranicu, da bi vam Facebook dozvolio da birate svoj username.
3) Koristite „About“ tekstualni boks da smestite ključne reči blizu vrha svoje stranice
Jedna od najvažnijih SEO strategija koju treba da koristite za svoju Facebook Fan stranicu kad god je to moguće je da smestite što više ključnih reči što bliže vrhu stranice. Pošto Facebook ograničava vlasnike stranica da pišu veliku količinu teksta na default (podrazumevanom) tabu „Zid“ (wall), „About“ boks je najbolje mesto za dodavanje još ključnih reči, s obzirom da je najbliže moguće vrhu stranice.
Ograničenje je i ovde 250 karaktera, tako da morate mudro da birate reči.
4) Koristite „Info“ tab da ubacite još važnih ključnih reči i bitnih linkova do svoje strane
Facebook kreira „info“ tab za svaku Facebook stranicu koja sadrži važne podatke i opise – popunite ovo polje, jer vam pruža mogućnost da upišete još važnih ključnih reči i linkova, što će povećati ukupni rezultat vaše stranice u Google pretrazi.
Važni podaci koje obavezno treba da navedete su: kontakt podaci firme (adresa, telefon i sl.), delatnost i proizvodi firme, i naravno, korporativni web sajt.
5) Kreirajte „Statičke FBML“ bokseve i tabove da smestite obimne sadržaje i još statičkih linkova do svoje stranice
Koristite FBML aplikaciju na Facebook-u. Iako Facebook na podrazumevanim stranicama ograničava broj dozvoljenih karaktera, kreirajući nova polja pomoću FBML aplikacije imate priliku da dodate obimnije tekstove, više linkova, i slika. Ipak, treba napomenuti da svaki od tabova kreiranih na ovaj način u očima Google-a predstavlja poseban URL.
6) Postavite linkove do svog web sajta (i drugih relevantnih sajtova) na svoju Facebook stranicu
Korišćenje opcije objavljivanja statusa na Facebook-u vam pruža moćan alat da smestite direktne linkove blizu vrha stranice.
Možete promovisati linkove na dva načina:
- Upišite link (URL) direktno u status i podelite ga sa svima – na ovaj način link će voditi direktno na linkovani sajt
- Koristite „zakači link“ ( „attach link“) opciju kada objavljujete na Facebook-u – na ovaj način Facebook otvara linkovani sajt u prozoru koji sadrži Facebook-ov meni na vrhu strane. Dok je diskutabilno koliko je ovo dobro ili loše, sa druge strane, kada koristite ovu opciju, Facebook automatski povlači naslov (title tag) i sadržinu vaše stranice, i takođe sugeriše thumbnail sličicu za prikaz, što je dobro.
7) Dodajte slike sa snimcima događaja i opisima i diskusioni forum
Ovo skoro da se podrazumeva, ali treba još jednom naglasiti: MORATE DA IMATE ŠTO VIŠE INTERESANTOG SADRŽAJA na svojoj stranici da biste privukli posetioce. U ovome će vam sigurno pomoći dodavanje fotografija događaja i otvaranje diskusija.
Kada postujete fotografije, koristite opise sa odgovarajućim ključnim rečima.
Facebook omogućava da svi sadržaji koji su podeljeni sa drugima budu dostupni i za pretragu, zato koristite sve raspoložive alate da iskoristite ovu pogodnost.
8) Steknite više linkova objavljujući link do svoje Facebook Fan strane na svim svojim sajtovima
Mnoštvo linkova sa autoritativnih sajtova ka vašoj Facebook stranici sigurno će vam biti od koristi. Počnite tako što ćete postaviti link do stranice sa svog oficijelnog web sajta.
Facebook vam takođe nudi virtuelni bedž sa linkom do vaše Facebook stranice i tasterom „sviđa mi se“, jer je i u njihovom interesu da sakupe što više linkova na facebook.com.
9) Steknite što više linkova unutar Facebook-a tako što ćete pridobiti više fanova svoje stranice
Facebook smešta linkove do Facebook stranica na početnu stranu korisničkog profila svojih korisnika, tako da, što više „fanova“ imate, imaćete i više linkova koji vode na vašu Facebook stranicu. Zamislite koliko ovo znači kada imate stotine, hiljade ili milione „fanova“.
10) Ojačajte recipročno linkovanje unutar Facebook-a tako što ćete inspirisati fanove da komentarišu sadržaj vaše stranice ili se pridružuju preko taba „sviđa mi se“ („like“)
Kad „fanovi“ komentarišu ili se pridružuju preko tastera „sviđa mi se“ (like), Facebook linkuje njihovo ime nazad do njihovog profila. Kao rezultat ovoga stvara se virtuelni ciklus postepenog povećavanja vrednosti linka vaše stranice.
Zaključak
Dok razvijanje Facebook stranice zahteva mnogo kreativnosti i rada, SEO strategija vam pomaže da poboljšate poziciju stranice u pretrazi. Samim tim, nećete biti ograničeni samo na ljude koji su se pridružili vašoj stranici i njihove prijatelje, već ćete dobiti i mogućnost da prezentujete stranicu svima koji su na Facebook-u tako što će vašu stranicu pronaći preko Google-a. Priznaćete da ova mogućnost nije za zanemarivanje.
Originalan tekst na engleskom jeziku možete pogledati ovde
Ako vam se dopao ovaj prevod, pridružite se ANcom zajednici na Facebook-u.
Kako da se zaštitite od krađe naloga na Facebook-u
Neovlašćeni pokušaj pribavljanja vaših poverljivih podataka, kao što su korisničko ime i lozika naziva se „phishing“ (engl.“ pecanje“) . Kako „pecaroši“ dolaze do vaših poverljivih podataka? Za početak, otvore na iznajmljenom udaljenom serveru stranicu koja veoma liči na Facebook login stranu, ili je identična, a sve to pod domenom koji „potseća“ na ime „Facebook“, kao što je www.faceb00k.com, ili home.facebook.com. Zatim sledi „obaveštavanje“ korisnika o novom linku – dobijate obaveštenje na svoju e-mail adresu, ili putem facebook fan stranice ili grupe, sa tekstom sadržine kao što je „Najnoviji poboljšani Facebook – uloguj se odmah“, ili „ažurirajte svoj profil, ulogujte se odmah“, a sve sa ciljem da vas odvede na svoju lažnu stranicu, gde ćete se zatim ulogovati, a vaše korisničko ime i lozinka biće prosleđeni u bazu podataka napadača, koji zatim dobija potpuno vlasništvo nad vašim nalogom i potpunu moć manipulacije vašim profilom.
Šta možete da uradite da biste se zaštitili od ove vrste zlonamernih napada? Nikada nemojte pristupati stranicama sa nepoznatim linkovima – proverite URL adresu u adress bar-u svog pregledača - ako je adresa drugačija od www.facebook.com ili www.facebook.com/login.php – nemojte se logovati, jer se radi o lažnoj stranici. Facebook vam nikada neće slati na mail zahteve poput „ulogujte se na našoj novoj stranici“ ili “ ulogujte se ovde ili će isteći vaš profil“. Ovakve poruke dobijaćete samo od zlonamernih napadača, koji na ovaj način pokušavaju da dođu u posed vašeg naloga, a ovo je, naravno delatnost koja se svrstava u elektronski kriminal, i ne želite da postanete njegova žrtva. Najsigurnija opcija je da sačuvate Facebook login stranicu u favoritima pregledača, i uvek pristupate preko favorita, a ne preko npr. Google-a. Na taj način ćete uvek znati da ste na „pravom“ mestu.
Ako vam se kojim slučajem ipak desi da neko preuzme kontrolu nad vašim Facebook profilom, prijavite krađu na Help stranici Facebook-a. Ako imate sreće, napadač nije još uvek promenio e-mail adresu vezanu za vaš nalog, i u tom slučaju možete povratiti svoj profil relativno lako. Ukoliko se ipak desi da je vaša e-mail adresa već promenjena, moraćete da prođete određenu proceduru identifikacije pre nego što vam bude bilo omogućeno da kreirate novu lozinku i nalog bude vraćen.
Možete se pridružiti Facebook stranici kako se zaštititi od krađe naloga na FB i redovno pratiti dešavanja.