ANcom Blog

internet i web platforme

Kako videti sve svoje lajkove (sviđanja) na Facebook-u

Ako već koristite Facebook Timeline (srp. Vremenska linija), da li ste znali da na lak način možete izlistati sve svoje „lajkove“, odn. sve što ste ikada „lajkovali“ na Facebook-u?

  • Skrolujte stranicu svog profila na dole, dok vam se u vrhu ne pojavi pomoćni meni, kao na slici:

  • Iz padajućeg menija koji se pojavljuje kada kliknete na stavku „Vremenska linija“ (eng. Timeline), izaberite „sviđanja“ (eng. like), kao što pokazuje slika ispod:

  • To je to. Sada ste dobili listu svega što ste ikada „lajkovali“ na Facebook-u.

Kako uskladiti Mozilla Firefox na nekoliko računara

Od sada na svim računarima koje koristite za pristup internetu preko Mozilla Firefox pregledača, možete na lak način koristiti iste dodatke (add-ons). Aktivirajte servis Firefox Sync:

  1. U Firefox brauzeru, idite na „Tools“ > „Setup Sync“
  2. Kliknite na „Create a New Account“
  3. Unesite tačnu e-mail adresu, kreirajte lozinku i potvrdite. Prihvatite polisu sigurnosti i kliknite „Continue“ (nastavi)
  4. Kliknite „Done“ (gotovo)

Na ovaj način uspešno ste aktivirali Firefox Sync i servis će neprimetno usklađivati vaše dodatke gde god da se nalazite.

Kada odbiti ponudu za izradu web sajta

Kada tražite profesionalca koji će vam napraviti web sajt, važno je umeti prepoznati ponudu koja je „prava“. Ovom prilikom, evo male pomoći kako da prepoznate one lažne.

*U donjem tekstu, kada govorim o web dizajneru, podrazumevam web dizajnera, web programera, ili tim stručnjaka koji se bave izradom sajtova.

  • Web dizajner mnogo obećava, a premalo objašnjava. Ponude pune bombastičnih rečenica kao: „Vaš sajt će odmah iskočiti prvi na Google-u.“ „Zarađivaćete ogoman novac.“ „Poslovanje će vam se povećati 200%“ teško da će ispuniti i pola obećanog. A kada pitate kako će to sve postići sa vašim sajtom, web dizajner odgovara „To su tajne zanata koje ne mogu da vam otkrijem“.
  • Web dizajner obećava „kule i gradove“, a za sajt traži premalo novca. Prihvatite istinu da nikada ne možete dobiti kvalitetan sajt za 50EUR, a retko i za 150EUR. Iza ovakvih ponuda krije se ili priučeni „stručnjak“ ili prevarant koji želi da vam brzo uzme pare i kasnije promeni broj mobilnog telefona (jedini kontakt koji vam daje)
  • Web dizajner tvrdi da je veoma uspešan u svom poslu, ali ne može da vam pokaže ni jedan svoj rad. Najverovatnije se radi o amateru koji pokušava da naplati svoj prvi web sajt.
  • Web dizajner nudi sajt za „jeftine pare“, ali ne želi da vam dostavi podatke za pristup web serveru gde će hostovati vaš sajt. Verovatno se radi o pokušaju da vam kasnije uzme mnogo veći novac, kada vam budu potrebne izmene na sajtu, i „uceni“ vas svojim održavanjem prezentacije. Uvek zahtevajte uvid u sve parametre pristupa za svoj sajt, kako biste kasnije mogli da promenite izvođača ukoliko niste zadovoljni. Najvažnije je da se uverite da je domen koji registrujete u vašem vlasništvu, a ne u vlasništvu pojedinca ili firme koja izrađuje sajt, kako biste imali potpunu kontrolu nad svojim web mestom.
  • Web sajt web dizajnera koji vam iznosi ponudu je zapušten i ružnjikav. On se pravda kako nema vremena i ne stiže da sredi sopstveni sajt jer je pretrpan poslom. Kako mislite da će se neko posvetiti vašem sajtu, ako svoj zanemaruje i očigledno ne shvata njegov značaj? (a najčešće ni ne ume bolje nego što pokazuje na svom web mestu)
  • Web dizajner ne razgovara sa vama o budućem sajtu, niti ga interesuje čime se bavi vaša firma. Kaže da on najbolje zna svoj posao, a vi da mu dostavite kompletan spreman materijal u slici i reči. Ovde je možda u pitanju stručnjak kome je već dosta svega i ne želi da gubi vreme savetovajući vas oko kreiranja i organizacije sadržaja i shvatanja vašeg načina poslovanja. Bolje je da ne rizikujete – pronađite nekog ko je spreman da se potpuno posveti vašem projektu.
  • Web dizajner mnogo kritikuje svoje kolege, a sebe hvali kao najboljeg. Žali se da mu drugi uzimaju poslove iako je on najbolji, i da nema čime da popuni svoj portfolio jer niko u okruženju ne shvata značaj web sajta. Dobar stručnjak mora da se hvali svojim radovima, a ne isključivo rečima. Istražite dobro njegove reference da biste videli da li je opravdano pun hvale za samog sebe.
  • Web dizajner vam nudi sajt za džabe. Ovde je u pitanju početnik. Ako se radi o neprofitnom sajtu, prihvatite ponudu i zajedno radite na poboljšanju sajta kao prijatelji. Ako vodite ozbiljan biznis, pronađite nekog iskusnijeg ko ceni svoj rad. Najčešće oni koji ne cene svoj rad ne zavređuju ni da ga drugi cene.
  • Na kraju, dozvolite sebi da se donekle vodite ličnim utiscima. Ne želite da dugoročno sarađujete sa osobom ili timom koji deluje neprofesionalno, aljkavo, ili se ponaša drsko i neposlovno. Izrada web sajta nikada nije jednokratan posao, već zahteva stalnu saradnju, pa imajte i ovo na umu pri odabiru web stručnjaka.

Zašto Google „voli“ WordPress?

Ako se bavite izradom web sajtova, aktivno učestvujete u kreiranju sadržaja za neki sajt ili ste upoznati sa osnovama optimizacije za pretraživače (SEO), sigurno ste primetili da se dinamički sajtovi, a posebno oni urađeni u WordPress-u, dobro kotiraju kod Google-a. Zašto je to tako? Ne, nije u pitanju neki tajni dogovor između internet pretraživača i WordPress razvojnog tima, već se radi o karakteristikama ovog CMS-a (sistema za upravljenje sadržajem), koji svojim osobinama od početka pruža mogućnost za bolje pozicioniranje u Google pretrazi od sličnog statičkog sajta.

Kakve su to mogućnosti WordPress-a koje pozitivno utiču na SEO sajta i korisničko iskustvo?

  • Aktivno dodavanje tagova za svaki članak – WordPress pruža mogućnost da svakom članku dodelite odgovarajuće tagove, odn. najpribližnije objašnjeno, ključne reči koje su u vezi sa datim tekstom. Ovo u praksi znači mnogo korisnih stvari: Dodavanjem tagova, omogućavate da čitalac pročita sve članke sa određenim tagom jednostavnim klikom na taj tag (spisak tagova obično se nalazi ispod članka na koji se odnose). Ovo takođe znači da WordPress automatski kreira linkove za sve tagove koje upisujete. Recimo, ako ste upisali za članak tag „sijalice“, WordPress će napraviti trajni link, koji će glasiti nešto kao mojsajt.com/sijalice, ta strana će sadržati prečice do svih članaka kojima je dodeljen tag „sijalica“. Ako imate 100 članaka na svom sajtu, i svakom dodelite po 5 tagova, to je 500 dodatnih linkova koji se mogu rangirati u rezultatima pretrage za vaše ključne reči. Korisno, zar ne? Takođe možete instalirati odgovarajući dodatak (plugin) za WordPress, koji će pomoću tagova ispod svakog članka ispisivati listu „sličnih tekstova“ na vašem sajtu koristeći kriterijum ključnih reči koji ste sami kreirali.
  • Mogućnost pretraživanja sajta – ovu opciju (bar ne funkcionalnu), ne možete imati na statičkom sajtu – ovo nije od ključnog značaja za SEO vašeg sajta, ali sigurno jeste za korisničko iskustvo posetilaca sajta. Bolje korisničko iskustvo znači više poseta na sajtu, a posete su cilj svake SEO strategije.
  • Mogućnost komentarisanja – isto kao i predhodna stavka, poboljšaće ugodnost vašeg sajta za posetioce – dozvolite im da aktivno učestvuju u kreiranju sadržaja na vašem sajtu. Sigurno će vam se isplatiti, pogotovu ako se i sami aktvino uključite u diskusiju. Obratite pažnju i na negativne komentare – nemojte ih automatski brisati, već se potrudite da rešite problem na koji se korisnik žali.
  • Postojanje ARHIVE članaka – posetioci mogu da pretražuju sajt prema datumu kreiranja članaka, jednostavnim klikom na mesec ili godinu koja ih interesuje. Isto kao i sa tagovima, i ovde WordPress automatski kreira dodatne linkove koje povećavaju šansu vašem sajtu da se pojavljuje na boljoj poziciji u Google pretrazi.
  • Mogućnost deljenja na svim društvenim mrežama – instaliranjem besplatnog dodatka za WordPress poput ovih na ovom linku, možete omogućiti posetiocima da pomoću dugmića postavljenih ispod svakog članka, brzo i lako podele vaš link na omiljenoj društvenoj mreži. Ovo može biti izvor skoro beskonačnog propagiranja vaših linkova, ukoliko posedujete kvalitetan sadržaj. Primera radi, budite svesni da sve što jedan korisnik Facebook mreže „lajkuje“, vide u statusima svi njegovi prijatelji, i mogu lako da podele i sami isti link.
  • Postojanje RSS kanala – za one koji vole ovakav način praćenja vesti, pozitivno je omogućiti im to.
  • „SEO friendly“ linkovi – u opcijama WordPress-a možete na lak način podesiti da generiše SEO dobre linkove, a ne generičke poput: mojsajt.com/p123?. Obavezno podesite stalne linkove da budu dopadljivi pretraživačima pre nego što počnete sa pisanjem članaka, da ne biste posle naknadno menjali strukturu linkova, što nikako nije dobro za optimizaciju vašeg sajta.
  • Kada Google detektuje dinamički sajt… to je signal da će se sadržaj na sajtu često menjati, i samim tim, Google će češće posećivati vaš sajt i brže indeksirati nove strane.

Ovo sigurno nije konačna lista.

Kakva su vaša iskustva sa WordPress-om i pozicijama u Google pretrazi?

Google Drive VS Dropbox – koji servis izabrati?

Ako iole pratite dešavanja vezana za internet servise, sigurno ste već čuli da je internet gigant Google startovao servis Google Drive, koji nudi slične mogućnosti skladištenja podataka na internetu kao i već odavno poznat Dropbox. Ukoliko koristite Dropbox, možda je dobar trenutak da probate i Google Drive. Može vam se desiti da potpuno pređete na korišćenje isključivo ovog servisa, jer, prema mojim saznanjima, poseduje nekoliko značajnih prednosti.

Google Drive ili Dropbox – uporedni prikaz:

  google drive dropbox
BESPLATAN prostor za skladištenje: 5GB 2GB
Javno deljenje fajlova (FILE SHARING): Da Da
Otvaranje različitih tipova fajlova unutar brauzera: Otvara preko 30 tipova fajlova, uključujući i Photoshop, čak i ako nemate ovaj softver instaliran na lokalnom računaru! Pregled fajlova unutar web galerije.
OCR skeniranje slika radi detektovanja teksta Da, Google Drive ima ovu opciju! Ovo u praksi znači da skenira tekst u slikama i uključuje ga u pretragu. Ne
DRAG&DROP funkcija Da Da
Ugrađeni editor dokumenata iz MS Office paketa unutar brauzera Da Ne
Podrška za Android Da Da
Cena za EXTRA prostor na disku uz mesečnu pretplatu

$2.49/mesečno za 25GB dodatnog prostora

$4.99//mesečno za 100GB dodatnog prostora

$9.99/mesečno za 50GB dodatnog prostora

$19.99/mesečno za 100GB dodatnog prostora

Servis koristi mnoštvo postojećih aplikacija Još uvek NE Da! Na stotine programera kreiralo je aplikacije koje koriste prednosti Dropbox servisa.
Podrška za skladištenje podataka u različitim folderima Ne Ne
MEDIA STREAMING Ne Da

Kako proveriti brzinu internet konekcije

Idite na: speedtest.net i kliknite na „Begin test“

Ovaj besplatan servis za merenje internet brzine detektovaće vašu IP adresu, internet provajdera, i, nakon izvršenog testa, realnu download i upload brzinu. Za one koji ne znaju – „download“ označava preuzimanje fajlova sa interneta na lokalni računar, a „upload“ obrnut proces (postavljanje fajlova sa lokalnog računara na udaljeni server).

Kako se boriti protiv SPAM-a

SPAM ili neželjena pošta su elektronske poruke koje stižu neželjeno u naše e-mail sandučiće. Autor u njima obično predstavlja neki „fantastičan“ proizvod, ili ponudu koja će vam „promeniti život“, i često se kune da ste nekad posetili njegov sajt i prijavili se da dobijate vesti. SPAM poruke, osim što umeju da budu vrlo iritantne, kod neopreznih vlasnika mail adresa mogu i ozbiljno da zatrpaju poštansko sanduče i čak onemoguće preuzimanje svih poruka ukoliko imaju sporiju internet konekciju.

Da li možemo da pobedimo SPAM?

Nažalost, ne. Svako ko aktivno koristi barem jednu e-mail adresu, neizbežno pre ili kasnije postaje žrtva neželjene pošte.

Ipak, opreznijim korišćenjem pošte i interneta možemo znatno umanjiti količinu SPAM poruka. Evo nekoliko saveta:

  • Nemojte odgovarati na neželjene poruke, čak i kada želite da se odjavite. Kliktanjem na link za odjavu, vi ustvari obaveštavate pošiljaoca SPAM poruke da aktivno koristite e-mail adresu, pa vas autor poruke najčešće neće odjaviti sa svoje liste, već će mu to biti znak da ste aktivni korisnik e-mail adrese i signal da šalje još reklamnih poruka.
  • Vodite računa kome dajete e-mail adresu! Za obične „poštene“ korisnike interneta, kada se prijavljuju na određeni sajt, podrazumeva se da postoji polisa o privatnosti i da vlasnik sajta neće deliti vašu adresu sa drugima. Međutim, ovo često nije slučaj. Mnogi formulari na internetu postoje baš da bi došli do vaše e-mail adrese i kasnije je zloupotrebljavali za svoj marketig. Fantastične ponude koje se najavljuju nakon prijave i davanja elektronske adrese mogu da budu samo marketinški trik, zato, oprez!
  • Kada birate provajdera kod koga ćete otvoriti e-mail adresu, izaberite „ozbiljnijeg“, koji ima adekvatnu zaštitu na svojim serverima i na taj način vas štiti od dela neželjene pošte. Raspitajte se o iskustvima sa SPAM porukama drugih korisnika potencijalnog internet provajdera.
  • Ako koristite neki e-mail klijent program, kao što je MS Outlook, poigrajte se malo sa „Message Rules“ opcijom. Definišite pravila i napravite posebne fascikle za različite pošiljaoce. Možete razvrstavati poruke po svakom pošiljaocu posebno, ili možete jednostavno napraviti polisu da se sve poruke koje su od nepoznatih pošiljaoca stižu u fasciklu koju ćete nazvati „SPAM“. Pazite da ne preterate sa zabranama, da vam se ne bi desilo da ne primite neku poruku koja vam može biti važna.
  • Ako imate web sajt, promenite svoju e-mail adresu, tako da roboti ne mogu da je prepoznaju. Na primer, umesto ja@mojdomen.com, napišite ja(at)mojdomen(dot)com

Srećno u borbi protiv SPAM pošte!

Facebook Timeline – šta biznis korisnici treba da znaju?

Facebook Timeline više nije stvar izbora, jer je od 30.marta primenjen na sve Facebook naloge. Svi biznis korisnici Facebook-a morati da nauče da žive sa promenama koje je uvela najpopularnija društvena mreža. Ne morate žaliti za starim izgledom Facebook stranica, već pokušajte iz njega da izvučete najbolje.

Evo liste mogućnosti Facebook Timeline-a na koje treba da obratite pažnju pri uređivanju nove biznis Facebook strane:

  • Podesite naslovnu fotografiju (eng. cover photo) – dimenzije naslovne slike, koja se nalazi iznad i okružuje logo vaše kompanije, treba da budu 851 x 315 piksela. Izaberite sliku koja na najbolji način predstavlja vaš biznis, ali imajte na umu da Facebook zabranjuje da se ovo mesto koristi za cenovnik, kontakt informacije ili pozive za razne akcije.
  • Proverite da li slika vašeg biznis profila odgovara vašoj kompaniji – slika profila, odn. stranice bi trebalo da bude vaš logo.
  • U novom dizajnu, Facebook stavlja akcenat na vizuelne sadržaje, tako da, ako već niste, počnite da razmišljate vizuelno i obezbedite što više kvalitetnih fotografija i video sadržaja, jer će to biti prvo što će posetilac primetiti na vašoj biznis stranici.
  • Statuse možete „zakačiti“ (eng. pin) na vrh stranice ako smatrate da su izuzetno važni, u trajanju od najviše nedelju dana. U praksi, ovo znači da noviji postovi neće sakriti post koji smatrate važnijim, tako da možete objavljivati nove statuse bez bojazni da ćete sakriti najvažnije sadržaje.
  • Administratori sada mogu da omoguće korisnicima da im šalju lične poruke, tako da možete koristiti ovu opciju da omogućite opširniju diskusiju sa klijentima, kada je to potrebno.
  • Novi Facebook Timeline poseduje i opciju „Prekretnice“ (eng. Milestone), koja vam omogućava da upišete sve bitne korake u razvoju vašeg biznisa, ili prouzvoda koji predstavljate. Na primer, tu možete napisati kada je osnovana firma, kada ste ostvarili prvi značajan poslovni uspeh i sl.

Šta treba da sadrži kvalitetan web sajt

Evo nekoliko smernica kojima se treba voditi pri planiranju i kreiranju web sajta:

  • Jedinstven naslov i opis svake stranice – svaka strana na sajtu treba da ima unikatan naslov, kao i odgovarajući opis koji adekvatno govori šta se nalazi na stranici. U kodu strane, radi se o TITLE i META DESCRIPTION tagovima.
  • Jednostavna navigacija – prvi uslov za snalaženje na sajtu jeste da poseduje jednostavnu i lako uočljivu navigaciju – na sajtu treba da se podjednako lako snalaze onaj ko je kreirao sadržaj sajta i onaj koji je slučajno nabasao na sajt preko rezultata pretrage. Sav sadržaj treba da bude dostupan u najviše dva klika – nije poželjno „šetati“ posetioca sajta kroz veliki broj strana, ne pružajući mu ono zbog čega je došao.
  • Funkcionalnost – svojstvo sajta koje je usko vezano za predhodnu stavku, odn. navigaciju. Sajt treba da pruži posetiocu ono zbog čega je došao – na primer, ako se radi o kupovini preko interneta, naručivanje i pregled proizvoda mora da bude lako i svima shvatiljivo. Treba da postoje sva potrebna objašnjenja (ništa se ne podrazumeva), kao i sve informacije o prodavcu koje su od značaja za zasnivanje odnosa od poverenja između prodavca i kupca.
  • Prijava na vesti – da bi se posetioci stalno vraćali sajtu, mora im se pružiti mogućnost da dobijaju vesti sa sajta i drugim kanalima komunikacije, kao što je e-mail ili RSS feed.
  • Najčešća pitanja – sve one informacije koje su potrebne posetiocima sajta, a ne mogu da se razvrstaju ni u jednu drugu sekciju, treba da stoje u sekciji „Najčešća pitanja“. Ovo pokazuje da poštujete kako posetioce sajta, tako i svoje vreme, koje na ovaj način nećete trošiti objašnjavajući mnogo puta iste stvari.
  • Kontakt forma – omogućite jednostavnu web formu preko koje posetioci sajta mogu da komuniciraju sa vama. Ukoliko postoji više različitih sektora na koja se mogu odnositi eventualna pitanja, podelite formu na logičan način, na primer: „prodaja“, „marketing“, „servis“ itd.
  • Kontakt podaci – podaci o firmi kojoj pripada sajt, naročito broj telefona i adresa sedišta, moraju biti na vidnom mestu istaknuti u navigacionom meniju i dostupni na svakoj stranici sajta.
  • Koristan sadržaj – ovo bi trebalo da bude osnovna svrha svakog sajta – da pruži informacije koje će posetiocu sajta na neki način biti korisne. Inače neće biti razloga da bilo ko poseti vaš sajt više od jednog puta.
  • Korisni linkovi – koliko god sadržaj na sajtu bio detaljan i koristan, uvek se može obogatiti korisnim linkovima sa drugih sajtova. Ne budite škrti u deljenju sadržaja sa drugih sajtova i posetioci će to umeti da cene.

Zaštitite svoju privatnost dok surfujete internetom

Da li ste znali da vaši omiljeni web sajtovi sakupljaju podatke o vama dok surfujete internetom? Da li znate da Google beleži svaki termin za pretragu koji ukucate i koristi ove podatke da vam plasira ciljane reklame? Kako god da vam ovo možda neprijatno zvuči, to je potpuna istina. Vaš browser sa podrazumevanim podešavanjima automatski omogućuje web sajtovima da sakupljaju podatke o vama.

Kako da zaštitite svoju privatnost na internetu?

Mozilla Firefox omogućava da zaštitte svoju privatnost pomoću opcije DO NOT TRACK:

  • Otvorite Mozilla Browser
  • Iz gornjeg menija izaberite opciju „Tools“
  • Iz menija „Tools“ izaberite opciju „Options“
  • Izaberite tab „Privacy“
  • Dok ste u prozoru „Privacy“, čekirajte opciju „Tell websites I do not want to be tracked“, kao na slici ispod:

Opcija DO NOT TRACK ne blokira prikaz reklama na internetu. Korišćenjem ove opcije Mozilla će samo obavestiti svaki web sajt koji pokušava da sačuva podatke o vašem ponašanju na internetu da vi to ne želite. Rezultat će biti da ćete umesto ciljanih reklama dobijati generičke reklame, a podaci o vašim navikama na internetu neće se čuvati na nekom udaljenom serveru. Izbor je vaš.

Ukoliko koristite Internet Explorer, rešenje je malo komplikovanije nego sa Firefox pregledačem. Možete pogledati uputstvo preko ove internet stranice.

Na istoj stranici možete proveriti i status opcije DO NOT TRACK u svom pregledaču – proverite bener sa gornje desne strane na prikazanoj stranici – ako ste uključili opciju, treba da piše: „Do not track is ON“