ANcom Blog

internet i web platforme

Servisi za razmenu lajkova – da li se isplati koristiti ih?

Svi oni koji tek započinju posao, ili su početnici u promovisanju svoje firme na internetu, sigurno sanjaju o uspehu „preko noći“. Jedan od načina da brzo uspete je da imate veoma dobro posećenu internet stranicu ili Facebook fan stranicu koja ima veliki broj „lajkova“. Zato mi se povremeno dešava da dobijem zahteve od klijenata da im kreiram stranicu na Facebook-u i osvojim veliki broj „lajkova“ za njih za kratko vreme. Da li je ovako nešto moguće?
Odgovor je: da!
Da li će vaš posao od ovakve radnje „doživeti“ direktnu ili indirektnu korist u vidu povećanja obima poslovanja?
Odgovor je: Najverovatnije NE!

Kako postići veliki broj „lajkova“ na Facebook stranici za kratko vreme?

Naime, postoje servisi koji nude ovakvu uslugu, i obično rade na korelacijama Facebook-a, Twiter-a, i eventualno Linkedin-a i ostalih društvenih mreža. Princip je da se registrujete za njihov servis (najčešće potpuno besplatno), i na taj način dobijete pristup bazi stranica korisnika koji su takođe registrovani na ovu uslugu. Vaš zadatak je da „lajkujete“ što više tuđih stranica, i na taj način prikupljate bodove, i onda i drugi „lajkuju“ vas. Zvuči primamljivo? Ovaj servis ima bar nekoliko očiglednih mana.

  1. Veliki broj nekvalitetnih „lajkova“ i onih „lajkova“ koji kratko traju – neko će lajkovati vašu stranicu da bi prikupio bodove, iako ga proizvod ili usluga koju nudite uopšte ne zanima. Neko se neće ni potruditi da pogleda ko ste vi i čime se bavite, jer isto kao i vi „juri“ za velikim brojem „lajkova“. Mnogi će posle nekog vremena iskoristiti opciju „dislike“ (ne sviđa mi se), i jednostavno vam oduzeti svoj „lajk“. Na ovaj način samo ste iskorišćeni radi eventualne koristi nekog trećeg lica.
  2. Ukoliko poslujete na teritoriji Srbije i regiona, šanse da osvojite kvalitetne „lajkove“ pomoću servisa za razmenu „lajkova“ su vam toliko male da su zanemarljive. Veoma malo naših ljudi/firmi koristi ovakve servise. Od tog veoma malog broja ljudi, teško da ćete pronaći i jednog koga interesuje vaš proizvod ili usluga, a pritom je u moru drugih stranica koje je „lajkovao“ zapazio baš vas.
  3. Izgubićete veliku količinu vremena (ili novca, ako angažujete nekog drugog da klikće za vas), a nećete dobiti ništa ili skoro ništa. Uložite planirano vreme ili novac na kreiranje kvalitetnog sadržaja, odn. poradite na kvalitetu, a ne kvantitetu.
  4. Pitanje verodostojnosti – da li je logično da, recimo vlasnik malog lokalnog biznisa, ima na svojoj Facebook stranici 5.000, 100.000 ili čak milion „fanova“? Naravno da nije. Na taj način možete čak postići negativan utisak kod potencijalnih klijenata, jer dovodite u pitanje integritet svoje firme i poverenje koje bi trebalo da zaslužite.

Cilj posedovanja Facebook Fan stranice je interakcija sa potencijalnim klijentima. Da bi neko postao vaš „fan“, morate mu ponuditi kvalitetan sadržaj, koji se neće sastojati samo iz promocija vaših proizvoda i usluga, već i iz neke vrste korisničke podrške, odgovaranja na pitanja i sl. Posetioci koje zavredite na ovaj način verovatno će vam biti verni i u budućnosti, postaće (ako već nisu) vaši klijenti, i preporučivaće vas dalje, čime ćete osvojiti veći broj „pravih“ „lajkova“.

Dakle, da li se isplati razmenjivati „lajkove“ da bi se osvojio veliki broj „fanova“?

Po mom mišljenju, definitivno NE!
Možda će neko pitati – zašto se toliko ljudi pridružuje ovakvim servisima ako nisu isplativi? Moje mišljenje je da na svetskom tržištu možda i mogu biti isplativi, ako vam je svejedno da li je vaš potencijalni klijent iz Indije, Amerike, Srbije, i ako unapred računate sa gubitkom određenog broja fanova koje niste uspeli da zainteresujete.
Na kraju, ako vas interesuje da li servisi za razmenu „lajkova“ zaista funkcionišu – ja sam isprobala jedan na jednoj test stranici, i zaista sam dobila za dvadesetak minuta kliktanja možda 50 „lajkova“. Najnegativniji utisak mi je bio što sam trenutno bila zatrpana promocijama raznih sajtova i firmi za koje nikada nisam, niti verujem da ću ponovo čuti. Verujte mi da vam to nije potrebno.

Facebook koristi vaše slike za svoje oglase

Pazite koji brend „lajkujete“

Da li ste znali da Facebook-ova polisa o sigurnosti dozvoljava korišćenje vaših slika u reklamama brendova koje „lajkujete“? Jednom kada kliknete „like“ za neki proizvod ili brend, ova informacija automatski postaje dostupna svima kojima ste omogućili da vide informacije o vama. Međutim, Facebook se ne zaustavlja na ovome. Priprema se nova politika reklamiranja koja će omogućiti oglašivačima na Facebook-u da pored vašeg imena u svojoj reklami koriste i vašu sliku. Tako se može desiti vašim Facebook prijateljima, da pored brenda koji ste vi „lajkovali“ vide i vašu sliku kao zadovoljnog konzumenta istog, pa ćete na taj način, bez svog znanja i saglasnosti postati i zaštitno lice proizvoda za koji ste samo jednom kliknuli jedan običan „like“!

Kako da se zaštitite?

Facebook je već omogućio opciju preko koje možete da zabranite korišćenje svoje slike. (što pokazuje da su u ovoj nameri više nego ozbiljni)
Izaberite Nalog (Account)>Podešavanja naloga>Fejsbuk oglasi
Videćete 2 podnaslova.
Ispod prvog „Oglasi koji se prikazuju od strane trećih lica“ izaberite opciju „Izmeni podešavanja reklama treće strane“ , pored teksta „ako dozvolimo to u budućnosti, prikaži moje informacije“ iz padajućeg menija izaberite „niko“.

Isti postupak ponovite i za drugi podnaslov „Oglasi i prijatelji“> „Izmeni podešavanja društvenih oglasa“>“Spoji moje društvene aktivnosti sa oglasima za“>Izaberite „Niko“
Na ovaj način onemogućili ste da Facebook koristi vaše informacije bez vaše dozvole.

Krađa e-mail naloga

Danas je u moje elektronsko sanduče stigla poruka sledeće sadržine:

„Поштовани СББ Емаил кориснику,

Због велике количине смећа и спам порука ми
примају свакодневно, ми смо ажурирање свих маил налога Спем филтер да бисте ограничили нежељене е-маилова за безбедносних разлога и да се побољша наш е-маил налога за нове и побољшане функције били сигурни да не доживљавамо прекиде сервиса и е-маил спама.

Због тога смо привремено имају ограничен приступ
све СББ Вебмаил (Србија Броадбанд) налога. Да бисте вратили приступ
налог, морате одговорити Одмах на овај емаил са детаљима захтева
испод.

Сајт :_____________ Пријава
Корисничко име: _____________
Пассворд: _____________

Цонфирмтион линк ће бити послат на вашу е поново активирати
рачун у најкраћем примимо Ваш одговор и кликните на „Потврди е-маил“
у поштанском сандучету

налогу, а затим унесите овај број за потврду: 1265 –
6778-8250-8393 -5727.

Хвала на разумевању.

СББ Wебмаил администратора
Техничку подршку.
Е-маил: вебмаилц@тецх-центар.цом“

Ovo je tipičan pokušaj krađe e-mail naloga od strane zlonamernog hakera, odnosno delo poznato u internet svetu kao phishing (eng. pecanje). Fišing je pokušaj preuzimanja vaših poverljivih podataka na takav način da se haker predstavlja kao vama poznato lice, sajt, administrator i slično, tražeći od vas da navedete svoje poverljive podatke, kao što su korisničko ime, lozinka, PIN (ukoliko se radi o bankovnom računu) i slično.

Kako da prepoznate ovakvu lažnu poruku?

  1. Prvo što izgleda sumnjivo u gore navedenoj poruci jeste jezik kojim se govori. „Osoba“ koja je ovo napisala ne barata baš najbolje srpskim jezikom – ovo je već dovoljno sumnjivo ukoliko se pošiljalac poruke predstavlja kao predstavnik srpske irme, u ovom slučaju internet provajdera. Tekst ove poruke najverovatnije je generisan pomoću neke prevodilačke alatke, poput Google prevodioca, i nije ga napisao čovek, već njegov elektronski saveznik.
  2. U ovom slučaju sumnjivo je i pismo na kome je napisana poruka (korišćena je ćirilica) – naše firme u najvećem broju slučajeva ne koriste ćirilicu, pogotovu one koje se bave IT biznisom, iako je ćirilica naše zvanično pismo.
  3. Pod brojem 3 navodim najvažniju stavku od navedenih i treba da je dobro zapamtite: vaš provajder, banka i drugi čije usluge tražite NIKADA neće od vas tražiti da im putem svoje elektronske pošte pošaljete svoje poverljive podatke. Ovo će raditi samo zlonamerna treća lica koja na ovaj način pokušavaju da dođu u posed vaših poverljivih podataka. Ukoliko sumnjate u autentičnost poruke, nemojte na nju odgovarati. Uvek postoje drugi načini komunikacije (recimo telefon) pomoću kojih možete proveriti da li vas zaista kontaktira onaj za koga se predstavlja ili neko treće lice.
  4. Još jedna napomena (mada je i ovo do sada sasvim dovoljno da se opovrgne autentičnost poruke) – kada pogledate svojstva ovakve poruke (u većini programa: desni klik na poruku, pa izabrati „properties“), videćete da pošiljalac šalje sa neke vama nepoznate adrese, iako se predstavlja kao vama poznato lice, odn. firma.

Slične zlonamerne poruke

Poruka koju sam ovde navela kao primer, prilično je amaterski pokušaj krađe e-mail naloga. Može vam se desiti da dobijete mnogo sofisticiraniju poruku, gde će vas upućivati na link na sajtu koji liči na onaj koji vam je poznat, odn. vizuelno je urađen tako da je identičan, ali se nalazi na drugom, sličnom domenu. Na primer: faceb00k.com, ili sbb.mailer.com (ovde je u pitanju poddomen poznatog imena otvoren na nepoznatom domenu). U ovakvoj poruci moglo bi da piše nešto kao „Verifikujte svoju lozinku na ovom linku“, ili „Promenite lozinku pošto se vaš nalog ažurira“, a kada se logujete na datom sajtu, u pozadini postoji programčić koji „pokupi“ vaše korisničko ime i lozinku, i preusmeri vas na pravi sajt (onaj na kome i mislite da se nalazite), tako da na gotovo neprimetan način hakeri preuzimaju vlasništvo na vašim nalogom.
Još ponešto o temi fišinga možete naći i u ovom članku Kako da se zaštitite od krađe Facebook naloga.

Smernice za internet početnike – kakav vam web sajt treba?

Kada donesete odluku da je vašoj firmi potreban web sajt pred vama je mnogo teži deo odlučivanja o tome koje ime domena izabrati, kakav hosting uzeti, kakav tip sajta naručiti itd. Za nekoga ko poznaje internet samo kao krajnji korisnik, sva ova pitanja mogu biti veoma zbunjujuća.
Zato, evo male pomoći.

Izbor imena domena

Ovaj problem možemo podeliti na dva dela – koje ime domena izabrati, i koji TLD koristiti. Recimo – u primeru primer.rs – „primer“ je ime domena a .rs je TLD, odnosno TOP LEVEL DOMAIN i označava da je vaš domen lociran u Srbiji.

Ime domena

Najjednostavnije rešenje je da se odlučite da vaše ime domena bude ime firme. Npr. firma.rs. Međutim, ovo rešenje često nije i najbolje. Razmislite o optimizaciji za pretraživače već na ovom stupnju – dobra mogućnost je da u ime domena za svoj sajt uključite neku ključnu reč koja je veoma važna za vaše poslovanje. Npr. ako se vaša firma bavi prodajom turističkih aranžmana, idealno bi bilo da izaberete ime domena putovanja.rs ili putovanja.com. Nažalost, surova realnost je da su skoro sva dobra imena domena za skoro sve delatnosti čak i u zemlji Srbiji već zauzeta. Zato se odlučite za kompromis. Recimo, ako se vaša agencija zove „Viva“, ime domena bi moglo da bude „viva-putovanja“ – ovako ćete obuhvatiti svoju najvažniju ključnu reč, a ujedno i ime svoje agencije. Ne postoji jedinstvena idealna preporuka za ime domena – morate odrediti svoju ciljnu grupu i način na koji ćete graditi svoj brend i na osnovu toga se odlučiti za ime.
Na mnogim sajtovima internet provajdera postoji alat za proveru dostupnosti domena, tako da obavezno koristite ovu mogućnost kada razmišljate o imenu. Možete koristiti i kombinaciju dve ili više ključnih reči, ali nikako nemojte preterivati u dužini imena domena. Recimo „putovanja-u-zemlji-i-svetu.rs“ je više nego preterano. Optimalno je npr. „svetska-putovanja.rs“
Još jedna preporuka je da koristite isključivo – (srednju crticu) pri razdvajanju reči u imenu domena – nikako nemojte spajati reči, kao npr. „vivaputovanja“ – pre svega je nepregledno, a takođe nemojte koristiti ni _ (donju crticu), zbog mogućnosti da se ovakva crtica previdi kada je link podvučen, što je često podrazumevana opcija u programima za slanje elektronskih poruka, internet pregledačima i sl. Razmak nije dozvoljeno koristiti pri razdvajanju reči.

TDL

TDL ili TOP LEVEL DOMAIN – domen najvišeg nivoa je, prosto rečeno, deo imena domena koji se nalazi iza tačke. To su recimo: .com, .rs, .co.rs i slično. Što se tiče optimizacije za pretraživače (SEO) izbor ove ekstenzije nema mnogo značaja. Podjednako dobro optimizovan i posećen sajt sa .com i .rs imenom pojavljivaće se u rezultatima pretrage na sličnom mestu.
Ukoliko je vaša ciljna grupa i van granica Srbije, odn. planirate sajt na engleskom jeziku ili dvojezičan ili višejezičan sajt, za vas je bolja opcija da izaberete .com domen, jer je ovo internacionalni domen, i ukoliko vas traže u svetu, često podrazumevaju da ste na .com domenu. Takođe, ovaj domen vam omogućava i druge pogodnosti – recimo, u Google alatkama za webmastere, možete da izaberete teritoriju svoje ciljne grupe (npr. Nemačka, Engleska itd.), što kod .rs domena nije dozvoljeno.
Ukoliko ciljate određenu ključnu reč, možete razmotriti i ekstenzije kao što je .NET, ili u nekim slučajevima .TV (zgodno za televizijske kuće) i .ME (Montenegro), što je zgodno u nekim kombinacijama reči, recimo, za sajt za prodaju knjiga „procitaj.me“ ili sajt za upoznavanje „upoznaj.me“.
Ukoliko vaš poslovni plan podrazumeva osvajanje pre svega srpskog ili regionalnog tržišta, onda nije loše da izaberete .rs domen. Isto je i sa .co.rs domenom, s tim što je .rs lakši za pamćenje i kraći, pa je bolje odlučiti se za njega. Loša strana ovih domena je što zavisite od RNIDS politike, kao i od njihovog cenovnika. Ipak, za neke firme i organizacije (ministarstva, političke stranke i sl.) koje su na ovaj ili onaj način povezane sa nacionalnošću, pitanje je imidža da imaju registrovan .rs domen, jer im je važno da naglase da su iz Srbije. Opet, odluka je na vama.

Izbor hostinga za web sajt

Hosting je zakupljeno mesto na serveru na kome će se čuvati vaš sajt. Ukoliko ne znate kakav vam hosting treba, a vaš sajt neće imati nikakve posebne funkcionalnosti (internet prodaju, plaćanje i sl.) – onda će vam sigurno svaki osnovni hosting paket odgovarati. Ipak, proverite mogućnosti servera na kome će biti vaš sajt da biste u budućnosti mogli da omogućite bar neke bazične funkcionalnosti – sigurno je da će vam zatrebati PHP, pre ili kasnije, makar da postavite jednostavnu kontakt formu na sajt koja će omogućavati slanje poruka direktno sa sajta. Većina provajdera nudi podršku za PHP u okviru svih hosting paketa, a neki traže samo da im naglasite da ćete ga koristiti da bi ga uključili. Moj iskren savet je da ne koristite besplatan hosting čak ni u početku – ukoliko se radi o poslovnom sajtu – iako su troškovi besplatnog hostinga naizgled nikakvi, dešavaće vam se da vam sajt bude nedostupan, ili da se otvara nedopustivo sporo, a ovo vas onda može koštati potencijalnih klijenata, što mnogo više vredi nego novac koji ćete potrošiti na neki bazični hosting paket.
Ukoliko planirate kompleksniji sajt, recimo, internet prodavnicu, forum, pa čak i blog, potrebna vam je podrška za baze podataka. Obavezno porazgovarajte sa programerom koji će programski jezik koristiti, koliko opterećenje servera predviđa i slično, i u skladu s tim birajte hosting paket.

Dinamički ili statički web sajt?

Ovo su pojmovi koje verovatno često čujete, pa ću ukratko objasniti u čemu se oni razlikuju. Statički sajt podrazumeva da se sadržaj na vašem sajtu neće često menjati. Ovakvi sajtovi se najčešće pišu u čistom HTML jeziku u kombinaciji sa CSS jezikom za stilizovanje sadržaja.
Dinamički sajtovi, s druge strane, se koriste kada planirate da često unosite nove sadržaje, i želite interaktivne sadržaje, poput komentarisanja, pisanja postova, naručivanja proizvoda itd. Ukoliko imate potrebu da sami unosite nove sadržaje na sajt – recimo da unosite nove proizvode, korigujete cene ili postavljate slike proizvoda, za vas je najbolje rešenje CMS sistem.

Šta je CMS?

Primeri popularnih i besplatnih CMS sistema su WordPress, Joomla, Drupal i td. Ovi sistemi su osmišljeni tako da korisnik sa minimalnim poznavanjem web tehnologija može sam da unosi sadržaj na sajt, a pritom sistem ima mnogo opcija za interaktivnost, tako da veliki broj korisnika može na kontrolisan način da učestvuje u vašem sajtu, ostavljajući komentare, postavljajući pitanja i sl. Oduševljeni ste? Budite oprezni. Ukoliko planirate da koristite neki od besplatnih CMS sitema, obratite pažnju na sigurnost sajta. Iako ćete sami unositi sadržaj, morate imati jedno tehničko lice koje će voditi računa o vašem sajtu – pratiti sigurnosne zakrpe sistema koje veoma često izlaze, ažurirati verziju sitema, bekapovati vašu bazu podataka itd. Besplatni CMS sistemi su najranjiviji za zlonamerne hakere, jer je njhov kod javno dostupan i relativno je lako „upasti“ u njih. Ukoliko želite da uložite u svoj sajt, najbolje je da angažujete programera koji će vam napraviti prilagođeno (custom) CMS rešenje, koje će odgovarati isključivo vašim potrebama i čiji kod nije opšte poznat, i samim tim, bolje zaštićen.

Koju tehnologiju koristiti pri izradi web sajta?

Ako ste zbunjeni pojmovima kao što je HTML, PHP, Flash i slično, evo nekih osnovnih smernica, mada je najbolje da vaš web dizajner ili programer odluči koju tehnologiju treba koristiti.
HTML je markup jezik koji se koristi za prezentovanje onih podataka koje vidite (frontend) – pomoću njega se predstavljaju sve statičke informacije na sajtu. PHP, ASP i drugi programski jezici služe za dodatne funkcionalnosti na sajtu, počev od prosleđivanja podataka preko web formulara, do komplikovanih radnji poput kupovine na internetu.
Što se tiče Adobe Flash tehnologije, sigurno ste čuli da se pomoću nje prave sajtovi koji su celi u animacijama i mogu da izgledaju zaista fascinantno. Ipak, oprezno – Google i ostali pretraživači na žalost još uvek nemaju mogućnost da indeksiraju sadržaje koji su kompletno u Flash tehnologiji, tako da će vaš sajt teško ostvariti poziciju u Google pretrazi ukoliko je urađen isključivo u ovoj tehnologiji. Ukoliko želite animacije, odlučite se za kombinaciju HTML i Flash tehnologije. Takođe se za animacije može koristiti i JQuery biblioteka, čije korišćenje može omogućiti podjednako efektno animiranu stranicu.

Zaključak

Nadam se da sam vam bar malo pomogla da se upustite u avanturu pravljenja web sajta. Ukoliko imate još neka pitanja, slobodno pitajte u komentarima, rado ću odgovoriti. Srećno!

Šta donosi novi Google-ov algoritam za pretragu

Ako ste se nekad zapitali kako funkcioniše internet pretraga, otkriću vam tajnu – funkcioniše pomoću složenog algoritma koji kreira tim ljudi koji stoje iza mašine za pretragu (eng. „Search Engine“). Kad bismo znali sadržaj algoritma, na primer pretraživača Google, bilo bi mnogo lakše da prilagodimo određeni sajt da se pojavi među prvih 10 u Google pretrazi. Zbog toga je i očekivano da se ovakvi algoritmi drže u tajnosti. Ipak, Google otkriva ponešto. S vremena na vreme saznamo po neki delić „tajne“ i dobijamo bolje šanse da plasiramo svoje sajtove bolje u pretrazi.

Novi Google-ov algoritam

Već neko vreme se „šuška“ da će Google značajno promeniti svoj algoritam za pretragu, i da će ovo nekima doneti pad u rezultatima pretrage, dok će drugima pomoći da napreduju na prvu stranu Google pretrage. Google se kune da je ovaj algoritam najprecizniji do sada i da će pomoći da sajtovi sa kvalitetnim sadržajem izbiju na prvu stranu, dok će one sa „spam“ sadržajem i one koji samo repliciraju sadržaj sa drugih sajtova baciti u zapećak. Dakle, ako ste se bavili „Black Hat“ SEO tehnikama, vaši dani dobrih pozicija u Google pretrazi su odbrojani.
Na zvaničnom Google blogu objavljeno je da je počev od 11. aprila algoritam, posle testiranja u Americi, počeo da se primenjuje u svim zemljama engleskog govornog područja. Nesumnjivo je da će uskoro biti primenjen i u ostalim zemljama, tako da, ako primetite drastične promene u rezultatima pretrage u skorijoj budućnosti, najverovatnije je ovo uzrok.

Kako da zadržim poziciju svog sajta u Google pretrazi?

Dobra vest je da se pravila nisu mnogo promenila. Pravilo „Content is king“ ( srp. „sadržaj je kralj“) Google je sada parafrazirao u „Good content is king“, tako da, ako ste na svom sajtu objavljivali originalan i kvalitetan sadržaj, nema bojazni da će vaše pozicije doživeti pad, a nov algoritam može vam doneti i boljitak.

Kako da obezbedim kvalitetan sadržaj za svoj sajt?

Ukoliko niste vični pisanju, a želite da posetiocima svog web sajta obezbedite kvalitetan i koristan sadržaj, angažujte nekog ko će taj posao obavljati za vas. U svetu već postoji veliki broj ljudi koji se bave pisanjem članaka za blog i slične forme sajtova. Potrudite se da pronađete osobu koja je istovremeno stručna u oblasti kojom se bavi vaš sajt, a pritom i literarno obrazovana, odn. vična pisanju. To može da bude neko ko je stalno zaposlen u vašoj firmi i ima želju da se angažuje na ovom polju. Moj iskren savet je da ne tražite od nekoga da vam ovaj dodatni posao radi „za džabe“, već ponudite neki honorar. Pisanje članaka za sajt je naporan posao i zahteva posvećenost osobe koja piše.
Ukoliko imate sajt na engleskom jeziku, ovo znatno proširuje mogućnost da pronađete osobu koja će odgovarati za ovaj posao – putem interneta možete angažovati nekoga iz inostranstva, ugovoriti načine plaćanja i dostave materijala – i rešen problem.

Zaključak

Sudeći po zvaničnom blogu Google pretraživača, njihov tim tvrdi da je novi algoritam precizniji nego ikad u detektovanju kvalitetnog sadržaja i razlikovanju kvalitetnih sajtova od onih „loših“. Kakve će to promene doneti na srpskom internetu? Videćemo… Još nije kasno da poboljšate svoj sajt!

Najčešće zablude u vezi web dizajna

„Web dizajner mi je besplatno uradio SEO.“

Ova tvrdnja je malo verovatna. SEO je kompleksan posao, koji zahteva posebnu pažnju i posvećenost. Osobe koje rade web dizajn sajtova su nažalost često premalo upućene u tematiku optimizacije za pretraživače. Oni misle da je dovoljno da napišu pravilan (standardizovan) kod da biste se dobro plasirali kod Google-a, a često da bi postigli neke efekte na stranici koriste tehnologije koje su zastarele (frame, table-design i sl.) ili teško čitljive za pretraživače (npr. Adobe Flash). Zato kada ugovarate web sajt, raspitajte se kod web dizajnera da li zaista razume optimizaciju, ili potražite SEO stručnjaka koji će raditi u dogovoru sa vašim dizajnerom.

„Web dizajner je programer.“

Profesija web dizajnera nikako ne podrazumeva programiranje. Zabluda potiče od toga što web dizajner treba da poznaje HTML/CSS tehnologiju, ali HTML je samo MARKUP jezik koji nije programiranje, dok CSS služi samo za stilizovanje sadržaja na sajtu. Ukoliko vam treba programer, termin koji tražite je Web developer, odn. web programer.

„Zašto bih plaćao web dizajnera, kada mogu sam da napravim sajt u Word-u, Power Point-u i sl, i biće isto tako dobar?“

Nažalost, sajtovi koji se rade iz ovih programa, naročito iz MS Word-a, kome to ni nije osnovna namena, generišu mnogo lošeg, zastarelog i suvišnog koda. Na ovaj način ćete dobiti sajt koji će se mnogo sporije učitavati nego da je urađen u „čistom“ kodu, a pritom, sigurna sam da nećete moći da postignete ni zadovoljavajući izgled sajta pomoću ovih programa. Čak i Adobe Dreammweaver, koji je dosta popularan alat među profesionalnim web dizajnerima, kada se koristi isključivo kroz vizuelni interfejs (bez uvida u kod), automatski generiše kod koji najčešće nije najbolje rešenje za određen zahtev.

„Moj drug je grafički dizajner, on će mi napraviti sajt.“

Opet pogrešno – grafički dizajner bavi se potpuno drugim medijem – štampom. Pravila za dizajniranje u grafičkom i web dizajnu se prilično razlikuju, grafički dizajner mora da poznaje tehnike i mogućnosti štampe, a web dizajner treba da poznaje internet i mogućnosti web tehnologija.

„Želim web sajt isključivo u Flashu, izgledaće super i na taj način ću privući posetioce.“

Adobe Flash ima odlične mogućnosti po pitanju animacija i efekata na web sajtu, ali nažalost, Google i ostali pretraživači još uvek nemaju dovoljno razvijene tehnike „čitanja“ ovakvih stranica, tako da će one teško (ili nikako) biti indeksirane, što će negativno uticati na posetu. Cilj svakog sajta je da privuče posetioce, zar ne?
Ukoliko insistirate na Flashu, odlučite se za kombinovanje tehnika – bar meniji i naslovi (head tagovi) treba da budu u HTML-u, a delovi koji poboljšavaju vizuelni utisak stranice neka budu u Flash-u.

„Ne želim da moj sajt ima validan kod, važniji mi je dobar web dizajn.“

Ova tvrdnja mogla je da bude tačna pre deset godina. Danas su mogućnosti CSS i DHTML tehnologija tako velike, da se skoro sve može postići na vizuelnom planu, a da pritom prati savremene standarde interneta.

„Web dizajner mi je uradio sajt pre 5 godina, zadovoljan sam i ne želim da ga menjam.“

Ovo je najveće zabluda koju možete imati! Internet je mesto koje se stalno menja, čitavi timovi rade na ažuriranju sajtova da bi poboljšali svoje pozicije, a vaš sajt se ne menja dugo vremena. Budite sigurni da će pozicije koje vaš sajt ima na Google-u sigurno početi da opadaju, jer pretraživači „vole“ sveže i ažurne informacije, i morate im to pružiti ako želite da ostanete u igri. Sve popularniji su tzv. dinamički sajtovi, odn. sajtovi rađeni u CMS sistemima, koji omogućavaju da sami svakodnevno ažurirate sadržaj, unosite najnovije vesti i aktuelne ponude, čime povećavate svoje šanse kod Google-a.

„Web dizajner me je besplatno prijavio kod svih pretraživača.“

Nema sumnje da je to i uradio. Ipak, ako je vašem sajtu potrebno „ručno“ prijavljivanje, verovatno sa njim nešto nije u redu. Možete prijaviti sajt kod pretraživača da biste ubrzali indeksiranje stranica, ali pretraživači bi trebalo sami da pronađu vaš sajt posle nekog vremena (2-4 nedelje najviše) ukoliko je pravilno postavljen.

Kako da isključite ćaskanje (chat) u Facebook-u

Ukoliko ste od onih koji puno borave na Facebook-u, ali ne želite da drugi vide kada ste ulogovani na stranicu, da biste izbegli „bockanja“ u neprikladno vreme, ili jednostavno ne volite da ćaskate na ovaj način, evo objašnjenja kako da vas „ne vide“.

U donjem desnom uglu na početnoj stranici Facebook-a, nalazi se CHAT BOX, odn. prozor za ćaskanje – kliknite na njega, i pojaviće vam se meni u kome je na vrhu stavka „opcije“. Kliknite na „opcije“ i izaberite sa vrha menija opciju „odjavi se“. Na ovaj način isključićete ćaskanje, i niko neće videti da ste na vezi.

Kako podesiti da budete vidljivi samo određenim prijateljima na Facebook-u?

Koristite opciju Facebooka za raspoređivanje prijatelja u grupe. Smestite prijatelje kojima želite da budete uvek „vidljivi“ u jednu grupu, recimo „prijatelji za ćaskanje“ ili slično. Sada otvorite gore pomenuti prozor za ćaskanje, kada kliknete na njega videćete da u ponuđenom meniju imate prijatelje podeljene u grupe koje ste kreirali. Klikom na zeleni kružić, možete da onemogućite ćaskanje sa određenom grupom prijatelja, dok za one grupe koje ostavite zelene, ćaskanje ostaje uključeno.

Napomena:

Ovu opciju sa isključivanjem grupa prijatelja iz ćaskanja možete koristiti i kada želite da uvek budete svima „nevidljivi“, tako što ćete isključiti sve grupe prijatelja. Ovo nije loše uraditi, zato što se s vremena na vreme dešava da, iako ste isključili opciju ćaskanja, kada se izlogujete sa stranice, pa se ponovo ulogujete, Facebook ponovo promeni vaš status u „online“. Isključivanjem svih prijatelja sa ćaskanja, osiguravate da vas niko neće „videti“, iako vam je ćaskanje uključeno kao opcija.

Korisni alati za web dizajnere

Evo kratke liste korisnih alata za web dizajnere.
Za ove alate iskusni web dizajneri sigurno znaju, ali spisak će sigurno biti koristan onima koji tek ulaze u tajne „zanata“.

  1. Adobe Kuler – sjajna alatka za odabir boja za web sajt. Omogućava da kombinujete boje i kreirate svoje teme, kao i da pregledate teme koje su drugi kreirali. Ukoliko se registrujete možete i da sačuvate svoje teme na Adobe sajtu. Pri biranju boja automatski daje vrednosti u RGB i CMYK paleti, kao i heksadecimalne vrednosti boje, što može biti veoma korisno.
  2. Validator koda – odlična alatka za proveru validnosti koda. Pomaže da otklonite previde pri pisanju koda, i odličan je za finalnu proveru pre „puštanja“ sajta na internet. Kako? Osim osnovne funkcije provere preko URL adrese, validator omogućava i proveru direktnim unosom koda, kao i direktnim podizanjem na server, što može biti zgodno, ako niste sigurni da li je nešto pravilno ili nije. Ukoliko mislite da vam nije potrebno da vam kod bude validan, pročitajte ovaj tekst o validaciji koda.
  3. CSS validator – još jedan validator iz W3C porodice, ovog puta za CSS fajlove.
  4. Google Analytics – neizbežni Google-ov alat za analizu statistika posećenosti sajta, sa mnogo korisnih informacija o vašem sajtu. Detaljnije o tome možete pročitati u ovom blogu na adresi kako da pratite statistike za svoj web sajt.
  5. Google Webmaster Tools – još jedna Google-ova alatka, pomoću koje možete pratiti gustinu ključnih reči na sajtu, veze (linkove) do sajta i unutar njega, koliko je stranica indeksirano od strane Google-a, i sl. Takođe omogućava da pošaljete mapu sajta Google-u, kako biste osigurali da će pravilno indeksirati sve vaše stranice.
  6. Generator mape sajta – sjajan besplatni generator XML sajt mape (doduše postoji ograničenje u broju stranica i dubini linkova, ali sasvim dovoljan za prosečne web sajtove). Što je još važnije, generiše mapu koja je u validnom formatu za Google, tako da nećete imati problema sa greškama u mapi.
  7. IE renderer – alatka koja omogućava da pregledate kako izgleda vaš sajt u svim verzijama Internet Explorer-a. Web dizajneri znaju kako ovaj pregledač može postati noćna mora za kodiranje sajta, ukoliko želite da zadovoljite cross-browser optimizaciju, odn. da postignete jedinstven izgled u svim vrstama i verzijama internet pregledača.
  8. Koji font? – ukoliko treba da prilagodite tekst određenom fontu iz recimo, loga firme za koju pravite web sajt, pokušajte na ovom sajtu – omogućava da na osnovu slike koju pošaljete „pogodite“ koji je font u pitanju. Nekada vrlo korisno!
  9. Dynamic Drive – ovaj sajt je koristan pre svega za početnike u web dizajnu – to je nevelika biblioteka različitih dinamičnih efekata koje želite da postignete na sajtu, a ne znate kako da ih izvedete. Efekti su podeljeni po kategorijama – galerije slika, meniji, efekti sa slikama, efekti sa slovima, itd. Za svaki efekat je razumljivo objašnjeno kako se implementira, i potpuno je besplatno za upotrebu. Obuhvaćene su različite tehnike postizanja dinamičnih efekata – od malih CSS trikova, preko java skripta do ajaksa. Moj iskreni savet je, kada koristite gotove efekte, da se uvek trudite da razumete kako stvari funkcionišu, jer ćete na taj način jednog dana moći i sami pravite efektne menije, i čak pišete skripte.
  10. Css manija – jedna od poznatijih CSS galerija. Iako ovakvih galerija ima mnogo, po mom mišljenju CSS Mania je jedna od boljih, jer svakodnevno osvežavaju galeriju, i prikazuju zaista puno kvalitetnih web dizajn radova. Odlično mesto za inspiraciju.

10 načina kako da besplatno promovišete svoj novi web sajt

Vaš novi web sajt je postavljen i spreman za posetioce. Ima privlačan web dizajn, optimizovan je za pretraživače, sadrži puno korisnih informacija. Vaš posao još uvek ne zarađuje i niste poznati u širim krugovima. Kako da sada privučete posetioce na nov sajt? Sigurna sam da sve ove „tehnike“ već znate, ali, nije loše podsetiti se svega na jednom mestu.

  1. Najpre očigledne stvari koje ne treba zaboraviti: počnite od svojih poznanika, prijatelja, i naravno, poslovnih saradnika, ako ih već imate – obavestite ih da ste postavili nov web sajt – da biste im olakšali pristup, pošaljite im link do svog web sajta putem e-mail poruke ili preko društvenih mreža, kao što je Facebook, Tweeter i sl.
    Facebook je odlično mesto da nastavite promociju – objavite u svom statusu adresu svog web sajta. Otvorite fan stranicu za svoju firmu i pozovite Facebook prijatelje da se pridruže. Isto možete učiniti i preko Tweeter-a i ostalih društvenih mreža gde ste aktivni – pošaljite tweet sa adresom svog web sajta. Važna napomena: – nemojte spamovati naloge svojih prijatelja – dovoljno je da ih jednom obavestite o sajtu, jer vam se inače može desiti da blokiraju vaše poruke.
  2. Postoji mnogo sajtova koji su direktorijumi linkova i koji dozvoljavaju besplatan upis. Možete početi recimo sa pretragom u Google-u za reči „dodaj sajt“ – videćete da će ih biti dosta koji imaju ovu opciju. Nemojte po svaku cenu upisivati svoj sajt u svaki direktorijum – prvo pregledajte sajt, pretražite kakav sadržaj nudi, pa se onda priključite. Razmislite da li biste vi pristupili sajtu firme koja se reklamira preko dotičnog sajta, da li je možda u pitanju spam sajt, sajt sa piratskim ili nelegalnim sadržajem i sl. – sigurno nećete želeti da se promovišete na ovaj način.
    Postoje i sajtovi koji dozvoljavaju upis, ali ne možete upisati svoju web adresu ako ne uplatite određeni iznos – ako je reč o uglednom sajtu, kao što je na primer Yellow Pages, iskoristite ovu mogućnost – ako su nekome potrebne vaše usluge, lako će vas pronaći ako upiše u Google recimo, ime vaše firme i grad u kome se nalazi – najčešće je ova kombinacija reči prva za koju ćete se plasirati u prvih deset na Google-u, jer konkurencija za baš vašu kombinaciju naziva i grada retko kad je velika.
    Takođe, veliki broj sajtova nudi razmenu recipročnih linkova – to znači da će postaviti vaš link na svoj sajt ukoliko i vi postavite njihov – budite oprezni sa ovim. Najčešće ovakvi sajtovi imaju jednu stranicu gde postavljaju sve linkove do sajtova sa kojima su ih razmenili, a te stranice često su malo ili nikako posećene. Ponekad se čak dešava da oni postave vaš link na svoj sajt, ostave ga tu neko vreme, za slučaj da proveravate, a onda ga obrišu. Ukoliko se upuštate u razmenu linkova, dobro promislite o tome sa kim razmenjujete linkove.
  3. Kontaktirajte ljude iz svoje i srodnih delatnosti (svi mi poznajemo ljude iz svoje struke iz perioda školovanja) – ukoliko imaju web sajt, zamolite ih za saradnju – možda možete da prodajete proizvod koji nudi vaš kolega na svom sajtu, a da on vas za uzvrat promoviše kao svog prodavca. Ako je u pitanju uslužna delatnost, ako se bavite npr. izradom nameštaja, ponudite svom snabdevaču da ga reklamirate na sajtu kao prodavnicu odličnog materijala, a za uzvrat neka snabdevač postavi link sa vašim web sajtom kao nekoga ko koristi njihovu robu i izrađuje kvalitetan proizvod. Ovde je problem što najčešće velike i razvijene firme ne žele ovakav vid saradnje sa malim i tek nastalim firmama – zato pronađite nekoga ko ima još uvek mali krug klijenata kao i vi, tako da možete ostvariti obostranu korist.
  4. Ako ste član nekog foruma, postavite link do svog web sajta u svom potpisu, ili se pohvalite u nekoj temi koja je tome namenjena (ako postoji) – opet, ne budite nametljivi – niko ne voli dosadnu samopromociju. Najbolje bi bilo ako možete da predstavite svoj web sajt tamo gde znate da može da bude interesantan.
  5. Još jedan popularan sajt omogućava besplatan upis – to je Youtube – ukoliko imate da ponudite interesantan video sadržaj – to može biti recimo vaš video tutorijal ili snimak procesa proizvodnje za neki vaš proizvod – registrujte se na Youtube-u, i postavljajte svoje video materijale. Ne zaboravite da svaki video vežete za odgovarajuće ključne reči (počnite od naziva videa), kao i da na kraju snimka ubacite adresu svog web sajta (sa privlačnom porukom kao što je „ako vas interesuje još o ovoj temi posetite www.primer.rs“)
  6. Iskoristite servis Google mapa – Google omogućava da besplatno obeležite lokaciju svoje firme na mapi sveta, pa čak i da postavite slike proizvoda i video snimke. Ovo je više nego dobra mogućnost da promovišete svoj web sajt – potrebno je samo da posedujete gmail nalog (besplatan je, naravno)i da, kada unesete podatke, verifikujete unos da bi se potvrdilo da ste onaj za koga se predstavljate. Verifikacija se može izvršiti pomoću SMS poruke, poziva na fiksni telefon mesta koje se upisuje ili putem dopisnice.
  7. Ima mnogo web sajtova koji omogućavaju da pišete članke za njih (nažalost, uglavnom su na engleskom jeziku) – ako pronađete sajt koji se bavi tematikom koja je srodna vašoj delatnosti, vični ste pisanju i imate šta da kažete, to je odlična prilika da promovišete sebe i svoj web sajt, kao autor kvalitetnog i korisnog teksta.
  8. Ponudite besplatne resurse na svom web sajtu – ukoliko se vaša firma bavi delatnošću koja proizvodi nešto što se može postaviti na internet (izrada softvera, izrada digitalnih čestitki, i sl) – napravite promotivni proizvod koji će moći besplatno da se preuzme. Naravno, podrazumeva se da ćete u okviru tog proizvoda uključiti i svoju web adresu, na nenametljivom mestu, da oni koji su preuzeli materijal mogu da se podsete odakle su ga preuzeli, i da upute svoje prijatelje na isto web mesto.
  9. Ne treba zaboraviti ni „off line“ medije – ako već štampate vizit karte, plakate i sl. (a sigurno ćete to raditi ako tek počinjete sa poslom), obavezno uključite i svoju web adresu na vidljivom mestu štampanog materijala. Nije loše ni u okviru poslovnog prostora ili ispod natpisa sa imenom firme na ulazu, postaviti diskretno i web adresu sajta.
  10. I na kraju, ne zaboravite da koristan sadržaj najbolje promoviše svaki web sajt – zvuči otrcano, ali zaista je tako. Ako svojim posetiocima pružite razlog da se stalno vraćaju na vaš sajt, jer pronalaze uvek korisne i sveže informacije, budite sigurni da će oni vaš web sajt promovisati dalje, odn. prosleđivaće link svojim prijateljima i poznanicima, i tako ćete proširivati svoj krug klijenata na sve veći broj ljudi.

Kako da pratite statistike posećenosti za web sajt

Statistike posećenosti za vaš web sajt mogu biti veoma korisne. Pre svega, steći ćete uvid o broju poseta na vašoj stranici, a zatim i o tome iz kojih zemalja dolaze posete, koliko strana u proseku posetilac pregleda, koliko se zadržava na stranici, i još mnogo korisnih informacija. Kako vam ove informacije mogu biti od koristi? Pre svega, možete da saznate šta je ono što ljude najviše zanima kada pristupaju vašem web sajtu, kakve informacije traže, a koje nisu interesantne. Ovo vam može pomoći da isplanirate u kom smeru da dalje razvijate svoj sajt i kako da privučete još više posetilaca, što je, na kraju, i cilj svakog web sajta.

Kako mogu da pratim statistike za svoj web sajt?

Postoji mnogo besplatnih servisa koji nude ovu uslugu, a najpoznatiji, i svakako jedan od najboljih je Google Analytics. Da biste pristupili Google Analytics servisu, morate da imate otvoren gmail nalog – ovo je Googleov mail servis, i ako još uvek nemate nalog, svakako će vam koristiti da ga otvorite, jer omogućava pristup mnogim korisnim servisima. To možete učiniti na ovoj adresi.

Aktiviranje Google Analytics servisa

Sada otvorite Google Analytics sajt i pristupite servisu (logujete se sa istim parametrima kao za gmail) – Google će vas provesti kroz vrlo jednostavnu proceduru dodavanja sajta u Analytics servis. Obavezno odmah kopirajte kod koji Google daje na stranici na kojoj dodajete sajt – ovaj kod potrebno je da ubacite u svaku stranicu za koju želite da pratite statistike. Posle verifikacije, nakon 24 sata servis postaje aktivan, i imate kompletan uvid u statistike svog web sajta.

Gde se tačno ubacuje Google Analytics kod?

Otvorite stranicu za koju želite da pratite statistike u NOTEPAD-u (nemojte koristiti MS Word i slične rich text editore) – ukoliko je stranica u HTML-u, pri vrhu strane pronađite HEAD tag (počinje sa <head> ) i neposredno pre zatvaranja tog taga, odnosno pre </head> iskopirajte vaš kod. Sada stranicu uploadujte na server (preko stare verzije). Ponovite postupak za sve stranice za koje želite da pratite statistike.
Ukoliko koristite WordPress ili neki drugi CMS, mesto za ubacivanje koda je obično u fajlovima „header.php“ ili „footer.php“ – potražite u literaturi odgovarajućeg CMS sistema gde je najbolje da ubacite kod.
Nakon što ste uspešno ubacili kod, kada se logujete na Google Analytics, trebalo bi da vidite da je status štikliran zelenom – što znači da je sve u redu. Ukoliko imate žuti trougao, to znači da Google još uvek nije verifikovao vaše stranice, ali, ne brinite – sačekajte neko vreme – ako se status ne promeni, još jednom proverite na svom sajtu, koristeći opciju „view source“ da li ste iskopirali kod tamo gde treba.

Kakve sve podatke pruža Google Analytics?

Na prvoj stranici, pored adrese svog sajta, kliknite na „view report“ da uđete u statistike.
Prva strana „Dashboard“ („kontrolna tabla“) pokazuje osnovne statistike vezane za vaš web sajt. Ukupan broj poseta, ukupan broj posećenih strana, koliko stranica je u proseku posećeno, koliki je Bounce Rate (objasnićemo), koliko iznosi prosečno vreme provedeno na sajtu i koliki je procenat novih poseta.
Ispod toga dobijate grafički prikaz broja unikatnih posetilaca, zatim odakle dolaze posetioci (iz kojih zemalja), koliki procenat poseta dolazi iz kojih izvora (pretraživači, sajtovi sa vezama do vašeg sajta, diraktne posete) i koje su stranice najpopularnije, odn. najviše puta posećene. Ovo je poprilična količina korisnih podataka, zar ne?
Prateći levi meni, možete da pregledate detaljne statistike svega gore navedenog. Najinteresantnije stvari su: preko kojih ključnih reči posetioci dolaze da vašeg sajta, koliko je koja stranica puta pregledana, koliko vam poseta donose drugi sajtovi, koje pregledače posetioci koriste kad pristupaju vašem sajtu, itd. Google podrazumevano prikazuje uvek statistike u okviru poslednjih 30 dana, ali klikom na datum (gore desno) dobijate kalendar preko koga možete podesiti da pregledate statistike za koji god period želite.

Šta je Bounce Rate?

Bounce Rate je procenat posetilaca koji su posetili samo jednu vašu stranicu, a onda napustili sajt. U Bounce (skok) spada i kada neko otvori vašu stranu i onda stoji neaktivno 30 minuta. Google kaže da je zadovoljavajući Bounce Rate ispod 30%, do 50% je ok, a sve preko 50% je zabrinjavajuće. Ali, ove podatke treba uzeti sa rezervom. Postoje sajtovi kojima je cilj da vas vode kroz stranice, odn. da biste nešto uradili na sajtu ili došli do određene informacije, potrebno je da pristupite na više stranica da biste došli do cilja. Za ovaj tip sajtova visoki Bounce Rate znači da ne ispunjavaju dobro svoju svrhu, odn. da treba nešto menjati u koncepciji sajta.
Ipak, postoje sajtovi koji imaju odličnu posetu i koristan sadržaj, a ipak imaju Bounce Rate i do 90% – ovo mogu biti sajtovi kao što su recimo portali sa vestima. Pristupili ste portalu da pročitate određenu vest, pročitali je, i otišli dalje – sajt je ispunio svoj cilj – i u tom kontekstu veliki Bounce Rate nije nikako odraz loše optimizovanog sajta ili slabog sadržaja.

Zaključak

Iako smo samo zagrebali površinu mogućnosti koje pruža Google Analytics, sigurno ste već ubeđeni da treba da ga koristite. Pre svega, besplatan je, a pružiće vam mnoštvo korisnih informacija.
Ako ne znate kako da koristite podatke o statistikama posećenosti da biste poboljšali svoj web sajt, možete pogledati neke osnovne smernice na ovom linku SEO ili nas kontaktirati. Naravno, uvek ste dobodošli i da ostavite komentar u ovom blogu.